Szimulátorból versenyautóba - Történetek a kétszeres Európa-bajnok Kiss Noberttől

2017. február 11., 07:00 szerző: Tóth Gábor fotós: Unger Tamás
komment
Szombathely - A kétszeres kamionos Európa-bajnok, a Szombathelyről indult Kiss Nobert volt a vendég a Herényiek Házában.
hirdetes_kapcsolo: 1
data['nincs_banner']: 0
G->reklam_mentes: 0

Kamionversenyzőként Kiss Norbert Európa versenypályáit járja, a felkészülési időszakban pedig ingázik Németország és Budapest között - vagyis ritkán tér, térhet haza szülővárosába, Szombathelyre. Ezért is komoly fegyvertény, hogy másfél órás kötetlen, remek hangulatú beszélgetés erejéig sikerült asztalhoz ültetni.

Beszélgetőtársa Szombathely egyik alpolgármestere, Koczka Tibor volt. Megtudtuk, hogy az oladi lakótelepi, kis lakásban Kiss Norbert általános iskolás korában, a számítógép előtt, szimulátorjátékok segítségével ismerkedett meg az autóversenyzéssel. Osztott képernyőn, billentyűzeten gyűrték egymást a legjobb barátaival. A kicsi Kiss Norbertet a szülei megpróbálták elzavarni a gép elől, szerencsére ezt a törekvésüket nem koronázta siker.

Norbi mindig nyert. Idővel túlnőtte iskolatársait, és amikor megérkezett az internet - 2000 tájékán -, új világ nyílt ki előtte. Egyre jobb és jobb, élethű, bonyolult játékokkal játszott, egyre erősebb ellenfelekkel küzdött meg, profi autóversenyzőket győzött le. Könnyedén nőtt a magyar mezőny fölé, majd nemzetközi szinten is a legjobbak közé emelkedett. Felfigyeltek rá. Az egyik szimulátorjáték fődíja egy éles tesztvezetés volt. Amikor Norbi már biztosan tudta, hogy nyerni fog, megszerezte a jogosítványát - 2004 végén.

A bajnok, Kiss Nobert (balról) belemelegszik a témába. Mellette beszélgetőpartnere, Koczka Tibor Fotó: Unger Tamás

Hogy aztán 2005 nyarán máris beülhessen egy igazi versenyautóba. Olyan jó köridőket ment, hogy a csapat benevezte egy magyar bajnoki futamra. Az első tesztvezetés és az első verseny között mindössze másfél hét telt el. Kiskunlacházán állt rajthoz az első időfutam-ob-n, ahol rögtön egy második és egy harmadik hellyel lepte meg a hüledező mezőnyt az ismeretlenségből érkező szombathelyi fiú. A második versenyén pedig rögtön összejött a futamgyőzelem. Innentől nem volt megállás. Minden olyan gyorsan történt, hogy gondolkodni sem volt idő - és Kiss Norbert máris profi autóversenyzőnek állt. 2005-től 2010-ig túraautót vezetett, és a különböző kategóriákban, különböző csapatok színeiben gyűjtögette szorgalmasan a magyar bajnoki címeket. A versenyző szerényen fogalmazott sikereivel kapcsolatban, de azt is elárulta, hogy azért kellett kis idő, míg a szobából, a kényelmes fotelból sikerült tökéletesen átszoknia a bukócsövekkel megerősített, dübörgő versenyautóba, a szűk overallba. Tehetsége utat tört: a képzett, gyerekkoruk óta autóversenyzőnek készülő pilóták között is egyre feljebb lépegetett a képzeletbeli rangsorban, egyre erősebb kategóriákban tehette próbára a tudását.

Aztán 2010 tájékán törés következett be karrierjében. Az autósport nem olcsó mulatság, a csapatok, a versenyzők a támogatók, a különféle autósporthoz kapcsolódó cégek támogatásából élnek - ami a gazdasági válság idején visszaesett. Ekkor, 2011-ben jött a kamionos lehetőség. Kiss Norbert természetesen belevágott - miért is ne, hiszen itt is "csak" versenyezni kell. Igaz, kicsit nagyobb, nehezebb a jármű, más az aerodinamika. De - ahogyan nála ez lenni szokott - már a második versenyhétvégén futamot nyert. Egy számára teljesen ismeretlen közegben. A tanulási időszak után aztán 2014-ben és 2015-ben is Európa-bajnokságon diadalmaskodott - az utóbbi évben rekordok sokaságát állította fel. Kétszeres bajnokként esett rá a német tankpool24 istálló választása: őt szemelte ki 2016 nyarán első számú pilótának a kamion-sportba visszatérő, komoly terveket szövegető Mercedes. A közös projekt eddig jól halad.

A videóbejátszásokkal színesített előadás, beszélgetés után a érdeklődők tehettek fel kérdéseket. Kiderült, hogy Norbi a mai napig játszik szimulátorokkal - ami arra például tökéletes, hogy megtanulja a pályákat. Nincs kabalája, nyugodt ember, igyekszik nem stresszelni a versenyeken. Ugyanakkor kíméletlen ellenfél, nem ijed meg a párharcokról, az esetleges ütközésektől - ezt tudják róla riválisai is, nem vállalja fel vele mindenki a csatát, akad, aki inkább félrehúzódik, visszavesz a gázból. Norbi csokifüggő, édesség jöhet minden mennyiség. Ehhez kapcsolódik újévi fogadalma is: az idén igyekszik jobban odafigyelni magára, elképzelhető, hogy kondizni fog. A versenyzői függőségét kiéli a pályán, az országúton lassan vezet, így a gyorshajtási bírságoktól nem kell tartania. Sokáig, legalább ötvenéves koráig versenyezni akar, és pályafutása lezárása után is a depók, pályák közelében szeretne maradni, akár oktatóként, tanácsadóként, mérnökként.

Kiss Norbert a Savariában érettségizett, de - fájdalom - nem autószerelőnek tanult. Így komoly munkára, tanulásra volt szüksége, hogy olyan pilótának vallhassa magát, aki érti az autók működését. Ma már mindent tud a technikáról, rendszeresen közli meglátásait a szerelőivel - ami azért nem tetszik mindig mindenkinek. Nagy álma a túrautók királykategóriája, a DTM (Deutsche Tourenwagen Masters) sorozat - ahová szinte lehetetlen kívülről bekerülni. Szeretne - a Mercedes segítségével - tesztvezetéshez jutni. Aztán már minden rajta múlik. A slusszpoén a végére maradt: kiderült, hogy a kétszeres Eb-győztes Kiss Norbertnek nincs jogosítványa kamionra!

 

Tóth Gábor

2017. február 11., 07:00 szerző: Tóth Gábor fotós: Unger Tamás

Kapcsolódó cikkek

Hozzászólások

Részletes műsor



Műsorok betöltése...