Hírek

2015.10.01. 08:45

Új bevetésen a kommunikációs kommandó - A fogyatékosságról beszélgettek a szombathelyi fiatalok

Őszintén beszéltek a fogyatékosságról a Premonteri Rendi Szent Norbert Gimnázium és a Zrínyi Ilona Általános Iskola tanulói a Café Dilemma rendezvényén, amely a Vas Megyei Család, Esélyteremtési és Önkéntes Ház szervezésében jöhetett létre a Regionális Szociális Forrásközpont együttműködésével.

Vadas Krisztina

A Café Dilemma elnevezésű programot a Nyugat-magyarországi Egyetem egykori kommunikáció szakos hallgatói találták ki, akik magukat Kommunikációs Konfliktuskezelő Kommandónak nevezik. Céljuk, hogy a fiatalok – az iskolai formális közegből kiszakítva, egy semleges helyszínen – őszintén beszéljenek az őket is érintő, aktuális társadalmi problémákról. Roma témakörben többször is beszélgettek a fiatalok, de volt már szó abortuszról, homoszexualitásról, doppingról és más aktuális jelenségekről is.

A Premontrei Rendi Szent Norbert Gimnázium és a Zrínyi Ilona Általános Iskola diákjai először kisebb csoportokban vitatták meg a témát Fotó: a szerző

A mostani Dilemma középpontjában a fogyatékosság állt. Négy asztalnál, négy különböző megvilágításba helyezték a témát: volt szó a fogyatékkal élők helyzetéről az iskolában, a munka világában, a mindennapjaikról és a társadalmi megítélésükről is. A témavezetők először egy gondolatindító szemelvényt olvastak fel a diákoknak, majd elkezdődött a beszélgetés. Ezt követően tízpercenként váltották egymást az asztaloknál, így minden tanuló minden témakörben kifejthette a véleményét. A fennmaradt kérdéseket pedig a 40 perc lejárta után, szakértők válaszolták meg: Németh Klára, a szociális forrásközpont vezetője és Juranovits-Racker Rita, a Fogyatékos Emberek Nappali Szolgálatának vezetője.

A diákok őszintén beszéltek érzéseikről, tapasztalataikról fogyatékos embertársaikkal kapcsolatban. A legtöbben úgy gondolják, ha fogyatékkal élő érkezne az osztályukba, társai befogadnák és segítenék a mindennapokban. Véleményük szerint tanáraik is felkészültek, és megfelelően tudnák biztosítani a sérült tanulók oktatásban való részvételét. A diákok legtöbbjének van diszlexiás, diszgráfiás vagy diszkalkuliás osztálytársa, bár saját meglátásuk szerint ezek a betegségek nem igazán sorolhatók a fogyatékosságok közé.

A fogyatékkal élő emberekkel foglalkozó szakemberek szerint fontos, hogy minél több olyan program létrejöjjön, ami által formálhatják a fiatalok szemléletét, és közelebb hozhatják őket sérült társaikhoz.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!