Lóerő

2016.01.07. 20:28

Búcsú a rendszámok címkéitől

Legfőképp a műszaki vizsgaállomásokat érintő jogszabályok módosultak január 1-jétől, melyekről Molnár László közlekedésbiztonsági szakembert kérdeztük.

Kelemen Attila

Az egyes közúti és vasúti közlekedéssel, valamint fogyasztóvédelemmel összefüggő törvények módosítása kapcsán a közlekedési törvény is módosult.

IDŐSZAKOS VIZSGA

Egyrészt január elsejétől ténylegesen nem lehet vizsgáztatni időszakos vizsgán a hatóság saját állomásain az alábbi járműveket: személygépkocsi (M1), 3500 kg össztömeg alatti haszongépjármű (N1), 750 kg alatti fék nélküli gépjármű pótkocsi (O1) és a 3500 kg össztömeg alatti fékes gépjármű pótkocsi (O2). Ez alól kivételt jelentenek a közúti közlekedési szolgáltatást végző személygépkocsik és a különleges felépítménnyel rendelkező kistehergépkocsik.

- Azonban a képet kicsit bonyolítja egy alacsonyabb miniszteri rendelet, mely alapján kategóriamegkötés nélkül kizárólag a fővárosi és megyei kormányhivatal vizsgáló állomásán végezhető el az időszakos vizsgálat több esetben is. Egyebek között, ha a járművet az időszakos vizsgálathoz kapcsolódó más hatósági eljárás szerint is ellenőrizni kell, vagy a honosítási eljáráshoz kapcsolódóan vizsgálják, a közlekedési hatóság vizsgálatra berendelte. De abban az esetben is ez a rendelet hatályos, ha a járművet átalakították, oktatójármű, mozgáskorlátozottak közlekedésére kialakítás utáni első vizsgálat vár, vagy átalakításnak nem minősülő módon megváltoztatták, vagy éppen versenyjárműnek minősítették - árulta el Molnár 
László.

A taxik, bár ezen felsorolásban nincsenek benne, a törvény miatt szintén csak a hatósági állomásokon vizsgáztathatók továbbra is.

 

HATÓSÁGI DÍJRENDELETI DÍJ, EGYÉB SZOLGÁLTATÁSI DÍJ

A törvény a hivatkozásával megerősítette, hogy továbbra is fontos, hogy a hatósági díjrendeleti díj és az egyéb szolgáltatási díj egyértelműen, jól elkülönüljön egymástól. Mit értünk ez alatt? Vizsgáztatni hatósági díjért lehet. A járművet műszaki vizsgára állítónak nyilatkoznia kell, hogy csak műszaki vizsgát kér, vagy vállalja egyéb, a hatósági szolgáltatástól elkülönülten az adott vizsgáló állomás által esetleg felajánlott (például előzetes diagnosztika) lehetőségét. Amennyiben az ügyfél csak a műszaki vizsgát kéri, akkor önmagában csak a mindenkori hatósági díjrendelet szerinti összeget kérheti el a vizsgáló állomás, azonban - és ebben nincs változás - ha a műszaki vizsga megkezdése után a vizsgabiztos hibát tár fel, kötelessége a jogszabályi követelményként leírt technológiában rögzített döntést meghozni az aktuális, bemutatott állapot alapján. Ekkor már a járművet vizsgára állító nem kérheti, hogy minősítsék vissza mégis diagnosztikává.

- Alig kezdődött el az év, a jogszabályi változásokból adódó első súrlódás már megtörtént - tudtuk meg a szakértőtől.

- A műszaki vizsgáztatás technológiáját szabályozó jogszabály változásából adódóan a Futóműre/kerékre vonatkozóan az egyes hibák minősítése is módosult. Ebből kiemelendő, hogy a Keréktárcsák résznél, ha a bizonylat/engedély hiányzik, A minősítést, azaz alkalmatlant kell kapnia a járműnek. A lényeg, hogy ha például utángyártott alumínium keréktárcsával, felnivel jelenik meg a jármű a vizsgán, akkor igazolásként a keréktárcsa műbizonylatát be kell mutatni a vizsgabiztosnak.

ÉRVÉNYESÍTŐ CÍMKE, KÖRNYEZETVÉDELMI CÍMKE

Ugyancsak január elsejétől él a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium rendelete a közúti fuvarozást érintő és bürokráciacsökkentéssel kapcsolatos egyes közúti közlekedési tárgyú miniszteri rendeletek módosításáról.

Ebből kiemelendő, hogy január 1-jétől a vizsgán a rendszámtábláról mind az érvényesítő címkét, mind a környezetvédelmi címkét le kell kaparnia a műszaki vizsgabiztosnak, és nem kap helyette másikat a jármű. Azaz visszatérünk a teljesen üres rendszámtáblákhoz. Bár ez alapján a műszaki vizsga érvényesítő címke is lekerül a rendszámtáblákról, a forgalmi engedélyekben azonban ennek párja, az ún. sorszámcsík megmarad.

- Az már más kérdés, hogy azért a KRESZ-ben még van olyan tábla - Környezetvédelmi övezet (zóna) kiegészítő jelzőtábla -, mely adott zónákba a környezetvédelmi címke színéhez köti a behajtási lehetőséget, és ezt nem módosították. Természetesen adott gépjármű környezetvédelmi osztályba sorolása a forgalmi engedélyben megmarad, csak a külső szemlélő számára ez vizuálisan az eddigi gyakorlatnak megfelelően a címkében, és annak színében nem jelenik meg.

A fentiekben utaltunk már a díjrendeletből adódó kötelezettségre, azonban itt rögzítendő, hogy a hatósági díjak nem módosultak.

Eddig - különösen a téli időszakban - az autótulajdonosoknak ügyelniük kellett a hátsó rendszámtáblán lévő műszaki érvényesítő címke és a környezetvédelmi címke olvashatóságára. Így tesz a cikk írója is. Aki idén már műszaki vizsgára vitte autóját, tapasztalhatta, hogy lekerültek ezek a matricák
Fotó: Szendi Péter

 

MŰSZAKI KÖVETELMÉNYEK

Az M1 és N1 kategórián kívüli gépkocsin, a - személygépkocsi és a motorkerékpár pótkocsija kivételével - a pótkocsin, továbbá a mezőgazdasági vontatón és a lassú járművön minden kerék közelében (pl. a sárvédőn) fel kellett eddig tüntetni az adott kerék gumiabroncsára előírt nyomást (nyomáshatárokat). Most ezen kötelezettséget eltörölte a jogalkotó.

Minden járműnek, amelynek megengedett legnagyobb össztömege a 3500 kilogrammot meghaladja, illetve az olyan gépjárműnek, mezőgazdasági vontatónak és lassú járműnek, amely 3500 kilogrammot meghaladó megengedett legnagyobb össztömegű pótkocsit vontathat, eddig legalább két kerékkitámasztó ékkel kellett rendelkeznie. Január 1-jétől már csak egyet.

 

TŰZOLTÓKÉSZÜLÉK

Január elsejétől egy hat kilogrammos porral oltó tűzoltó készüléket kell készenlétben tartani a járműtűz eloltására a tehergépkocsin, mezőgazdasági vontatón és lassú járművön, továbbá a tehergépkocsiból és pótkocsiból, valamint nyerges vontatóból és félpótkocsiból álló járműszerelvényen, amelynek megengedett legnagyobb össztömege meghaladja a 3500 kilogrammot, de legfeljebb 12 tonna. Ami pedig a 12 tonnát meghaladó tehergépkocsikat illeti: 12 kilogrammos (vagy két darab legalább hat kilogrammos) A, B és C tűzosztályú tüzek oltására alkalmas, szabványos por oltóanyagú hordozható tűzoltókészülékkel kell rendelkeznie. Elrendelték a pótkocsikra is a Nemzetközi Időszakos Vizsgálati Bizonyítvány kiadását az üzembentartó kérelmére, melyet vagy műszaki vizsga keretében minősítő vizsgával, vagy pótkocsi esetén jármű műszaki érvényességi idején belül hatósági szemle alapján - melyet a hatóság saját állomásain tudnak elvégezni - lehet kérni.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!