Lóerő

2015.03.23. 17:05

Felejtse el a futózott és a négy évszakos gumikat!

Mindent elmondunk az autógumikról. Megtudhatja, hogyan mérheti fel az állapotát és azt is, hogy érdemes-e már most nyárira váltania.

Budai Dávid

A gumicserék időszakát éljük, most már számítania kell arra, hogy téli gumiját nem fogják egyik pillanatról a másikra nyárira változtatni, mivel múlt hét óta egyre többen jelentkeznek a gumicserélés igényével. Darvas Gábor szervizvezetőtől mindent megkérdeztünk az autógumikról.

Kezdésnek mindjárt azt, hogy most váltsunk nyári gumira: amikor még becsúszhat egy-két zúzmarás hajnal, vagy csak akkor, amikor már biztosan nem kell ezzel számolnunk. A szakember szerint hiába van tavasz, beköszönthet még hideg idő, így aki sokat autózik, esetleg átjár Ausztriába, annak, amíg nincs tartós meleg, nem érdemes lecserélni a gumikat. Az utazási szokásaink tehát nagymértékben meghatározzák, hogy jól döntünk-e akkor, amikor lecseréljük a téli gumikat. Az pedig, hogy autónkon egyáltalán megfelelő gumi van-e, legkésőbb a szervizben úgyis kiderül. Darvas Gábor szerint azonban sok mindent mi is kideríthetünk abroncsaink állapotáról. Így például a barázdák mélységét magunk is könnyen ellenőrizhetjük, azonban kevesen tudják, hogy nem ez az egyedüli, amit érdemes figyelni. Minden gumiabroncs oldalán megtalálható a gumi gyártási éve. Az autógumik ugyanis előbb-utóbb állásukban is elöregednek, így elképzelhető, hogy az évek óta garázsban tartott, használaton kívüli gumi egyáltalán nem alkalmas már a közlekedésre.

Darvas Gábor szerint nem létezik olyan gumi, ami ugyanazt a teljesítményt nyújtja nyáron harminc fokban, mint télen. Fotó: Budai Dávid

Mindenképpen gyanakodjunk az autógumik rossz állapotára, ha vezetés közben rázni kezd a kormány, főleg akkor, ha korábban ezt nem tapasztaltuk. Ilyenkor célszerű azonnal szervizbe menni, ráadásul ez a jelenség utalhat arra is, hogy a centrírozáskor a kerekünkre kapott ónsúly esett le. A centrírozással kapcsolatban a szervizvezető kifejtette: sok esetben nem a gumiban, hanem a felniben van a hiba. Ha valaki évekig úgy parkol, hogy padkára áll fel, könnyen előfordulhat, hogy a felni egy idő után olyan sérüléseket szenved, amit már nem lehet kijavítani.

Azt gondoltuk, ha a gumiabroncsok szóba kerülnek, akkor nem lehet elmenni a futózott gumik mellett, ezúttal tévedtünk, Darvas Gábor tíz éve nem találkozott ilyen gumikkal, szerinte ez az eljárás egyre inkább megy ki a divatból, és ugyanezt mondta a négyévszakos gumiabroncsokra is. Szerinte nem létezik olyan gumi, ami ugyanazt a teljesítményt nyújtja nyáron a harminc fokban, mint télen a mínusz tízben. Ezt úgy látszik, a gyártók is kezdik megérteni, mivel több cég teljesen leállt már a gyártásával, és ha már a cégek szóba kerültek, nem feltétlenül a legdrágább gumiabroncs a legjobb – és ez fordítva is igaz.

A gumiabroncsok tárolásával kapcsolatban megtudtuk, ez már csaknem minden szerviz szolgáltatásában megtalálható, ha valaki mégis otthon szeretné tárolni a gumikat, nem kell aggódnia, egymásra fektetve minden probléma nélkül kibírják a következő bevetésig, annak pedig kifejezetten örülni fognak, ha gumiápolóval is bekenjük őket.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!