Multidéző

2016.03.08. 17:20

Ezt írta a Vas Népe 30 évvel ezelőtt - Rohammunkában készültek a Forma-1-re

Hungaroring - 1986. augusztus 10-én délután fél 3-kor felbőgnek a Forma-1-es kocsik motorjai; megkezdődik a Hungarian Grand Prix. A cikk készültekor rohamtempóban épült a versenypálya Kerepestarcsa és Mogyoród között.

Kelemen Attila

Noha kedvez az időjárás az építőknek, az aszfaltozásra még várni kell: a speciális burkolatot ugyanis csak legalább +10 C°-os hőmérséklet mellett fektethetik le. Elkészülte után minőségét bárki kipróbálhatja. Térítés ellenében amatőrök is vállalkozhatnak majd a 3975 méter hosszú, tíz jobbos és kilenc balos ívvel, hétszázalékos lejtővel és hatszázalékos emelkedővel tarkított pálya tesztelésére.

A lehetőség nyilván sok embert vonz. Rajtuk kívül a tavalyi világbajnok, a francia Alain Prost, az 1982-es világ-első finn Keke Rosberg, és a tavalyi ezüstérmes olasz Alboreto is jelezte: szívesen futna néhány kört a magyar pályán. Várhatóan Magyarországra érkezik a három klasszis, hogy megtekintse az építkezéseket.

A világ első gyorsasági pályaversenyét 1906-ban Franciaországban rendezték, győztese a magyar Szisz Ferenc volt. Ezen az országokra kiírt Grand Prix-n még nem voltak kategóriák, ilyen jellegű felosztással először 36 évvel ezelőtt, a Forma-1-es világbajnokságon indultak a kocsik. Érdekességként megemlíthető: annak idején az indianapolisi futamon kívül kizárólag Európában rajtoltak „formás" kocsik. Az első világbajnok az olasz Farina volt.

A verseny legizgalmasabb pillanata a rajt. A képen Nigel Mansell (Williams) vezeti a mezőnyt. Fotó: F1fanatic.co.uk

Mára a Forma-1-es versenyautók végsebessége elérte az óránkénti 350 kilométert. Hihetetlenül hangzik, de igaz, álló helyzetből három-négy másodperc alatt érik el a 100 kilométeres sebességet. Ráadásul a vastag gumiabroncsok óriási szívóhatást fejtenek ki, s amennyiben az aszfalt összetételénél ezt nem kellően vették figyelembe, az abroncsok feltépik a burkolatot. Nem mindennapi munkát kell tehát végezniük a magyar építőknek; még ha történetesen el is tekintünk az idő rövidségétől. Annyi bizonyos, augusztus nyolcadikán meg kell tartani az első edzést. Tudott, hogy az edzésidők alapján rajtolnak a versenyen a kocsik.

A tét óriási. A Forma-1-es gépkocsik világszerte nemcsak a legnagyobb sebességet, hanem a legnagyobb pénzt is ígérik. Igazolásul két adat: ma a pilóta, ha úgynevezett rajt-cél győzelmet arat, különböző juttatásokkal, reklámpénzekkel akár 70 ezer dollárt is kaphat futamonként.

A világbajnok brazil Nelson Piquet alapfizetése már két esztendővel ezelőtt meghaladta a kétmillió dollárt.

Egy-egy versenyautó évi fenntartása 12 millió dollár, érthető, hogy biztosítást kötnek rájuk az istállótulajdonosok. A versenyzők többnyire személyre szóló biztosítással rendelkeznek. Szakemberek szerint a szigorú biztonsági rendelkezések miatt tulajdonképpen jó üzletnek számít az autóverseny-biztosítás, melynek összege nálunk, előzetes becslés alapján, több millió forintot tesz majd ki.

A magyarországi pálya, valamint a hozzá csatlakozó kiszolgáló létesítmények építése előreláthatóan 60 millió forintba kerül. A rendezőknek maximális biztonságra kell törekedniük, ezért kerítések, rugalmas acélkorlátok nyújtanak védelmet a nézőknek. Az semmiképpen sem fordulhat elő, hogy akár csak egy kocsi is a nézők közé rohanjon, vagy a kíváncsiskodók betévedjenek a versenypályára. Csaknem 600 CB-rádióval felszerelt bíró és ügyelő vigyáz a rendre az edzéseken és a versenyen. A pálya mellett speciális Forma-1-es versenyeken kiképzett mentőcsapat dolgozik majd. A versenypálya közelében helikopter-leszállóhelyet alakítanak ki, több ponton indulásra kész mentőkocsik, speciális láng- és hőálló ruhákkal felszerelt tűzoltók állnak majd készenlétben.

Aki látott Forma-1-es versenyt, az tudja, a legszigorúbb biztonsági intézkedések ellenére sem zárható ki teljesen a balesetveszély. Ezért mindhárom napon a Honvéd-kórház, a MÁV-kórház, a Kerepestarcsai Kórház, valamint a helikopter-leszállóhellyel megerősített Országos Baleseti Intézet is felkészül az esetleges sérültek ápolására.

Külön rendőri védelmet kapnak a rendezők és a versenyzők, akiket a legjobb szállodákban helyeznek el. Arról még nincs hír, hogy a versenyzők közül kik érkeznek személyes testőrökkel, de az már most is biztos, hogy megközelíthetetlenek lesznek a pilóták. Az újságírók is csak külön engedéllyel találkozhatnak velük. A futam kezdetéig különleges védelemmel, hét lakat alatt őrzik majd a kocsikat. Biztonsági okokból a technikai eszközöket és a sűrített levegőt is a szerelőcsapatok hozzák magukkal. Ugyanez okból az üzemanyagot külön tankautókkal szállítja Magyarországra a Forma-1-es Gyártók és Konst-ruktőrök Szervezete, a FOCA. A depókba csak a FOCA külön engedélyével léphetnek be idegenek.

Szám szerint 15 Forma-1-es csapat érkezik hazánkba, a Brabham, az Alfa Romeo, az Arrows, a Ferrari, a Lotus, a McLaren, a Pirelli és így tovább. A versenyautók fogadására harminchat box épül, de valószínűleg csupán 26 „pilóta" vesz részt a magyarországi futamon. Hogy személy szerint pontosan kik, még nem lehet tudni, talán március végéig nyilvánosságra kerül a lista. A versenyzők várhatóan augusztus 5-én és 6-án érkeznek Budapestre, és augusztus 11-én, hétfőn hagyják el az országot.

A két edzésnapra és a világbajnoki futamra 7-800 újságírót várnak, akik bármelyik pillanatban bármely országgal telefon- és telexkapcsolatot tudnak majd létesíteni; a komputeres időmérést az olasz Olivetti cég vállalta magára. A hazai és a külföldi érdeklődésből ítélve összesen háromszázezer ember nézi majd meg a háromnapos programot. Egy előrejelzés szerint augusztus nyolcadikán kánikulai meleg nap lesz, a következő két napon viszont záporokkal és zivatarokkal kell számolni, ami az edzés és a verseny izgalmait valószínűleg csak fokozza.
A magyar futamra épülő speciális autópályát sajátos módon a június 13-15. között megrendezendő Béke-Barátság Kupa nemzetközi autó-motor versennyel avatják fel. Ez amolyan főpróba lesz, mivel a Forma-1-es gyorsasági verseny magyar közreműködői itt készülnek fel, hogy a Hungarian Grand Prix zökkenők nélkül záruljon. Az idei világbajnokság első futama március 26-án Brazíliában rajtol.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!