Szombathely

2015.03.28. 15:06

Időmérő edzés Szombathelyen: busszal, autóval és biciklivel tettük meg az Olad és a vasútállomás közötti utat

Szombathely - Összeeresztettünk három városi nagyvadat, hogy lássuk, a betondzsungelben melyik éli túl az idővel vívott harcot. Az eredményen meglepődtünk. Aki biztosra vette, hogy nyer, az veszített, aki pedig azt gondolta, hogy nagyon megverik, azt csak kicsit verték meg.

Budai Dávid

Ön szerint mi a gyorsabb: a bicikli, az autó vagy a busz? Mielőtt azonnal rávágná a választ, jó, ha tudja, hogy Oladból a vasútállomásra kell eljutni reggel nyolc óra előtt. A reggeli csúcsban bedugult város, a rossz tömegközlekedés és a közlekedés mostohagyerekeként kezelt biciklisek éltek kozmikus tudatalattinkban, amikor arra adtuk fejünket, hogy esőben teszteljük Szombathely közlekedését különböző járművekkel. A kérdés elsőre egyszerűnek tűnik: ugyanonnan, ugyanakkor indulunk, és aki először áthalad a célvonalon, esetünkben a szombathelyi vasútállomás fotocellás ajtaján, az nyert, majd a célfotó eldönti. Igen ám, csakhogy az élet nem kémcsövekben fortyog egy laborban, hanem Szombathely utcáin zajlik, ráadásul tétje is van. A tét pedig nagy, elérni a vonatot. Ezért a célpisztoly dördülését nem a busz tényleges elindulása, hanem a menetrend szerint indulási idő adta. Hiszen a kérdés nem az, hogy melyik jármű gyorsabb, hanem, hogy melyik járművel érjük el nagyobb eséllyel vonatunkat. Éppen ezért a parkolóhelykeresés és a  parkolójegy megváltása, a bicaj leláncolása és az oladi buszfordulótól a vasútállomásig megtett út is beleszámított az időbe, éppúgy, ahogyan a való életben is beleszámít.

Budai Dávid kerékpárral szállt versenybe

Kiindulópontunk oladi buszforduló volt, és igaz, ami igaz: a reggeli csúcsról kissé lemaradva, 7.50-kor indult a verseny. Pontosabban a teszt, mivel a szabály az volt, hogy mindenki úgy megy, ahogyan szokott. Az emberi természettel viszont nem számoltunk, a kiélezett helyzetben, még ha nem is mondja, mindenki nyerni akart, talán még a busz vezetője is, ezért mindenki odataposott egy kicsit a pedálnak. Így tettem én is, aki a városi közlekedés koronázatlan királyával, egy biciklivel próbáltam eljutni a célig. A mindent tudó Google 5,9 kilométert és pontosan 10 percet ír autóval. Gyalog 4,6 kilométeres a táv és 56 perc, ez utóbbit inkább elhittük a nagytestvérnek, ki nem próbáltuk.

Biciklivel nem számít sem a járda, sem a tábla

A bicaj nyilvánvaló előnyeit kihasználva, sokszor kisebb szabálytalanságokra ragadtattam magam, nem azért, mert nyerni akartam, hanem, mert így szoktam. Ahol érdekeim úgy kívánták, nem átallottam járdán, főúton, sőt a forgalommal szemben menni, de amikor csak tehettem, a bicikliutat vettem igénybe. Alternatív útvonalamnak köszönhetően öt kilométerre redukáltam a távot, amit a Márton Áron és az Árpád utca, majd a fahídon át a Rohonci úti bicikliút - Perintparti sétány - Szent Quirin sétány - Petőfi Sándor utca-Szelestey László utca útvonalon abszolváltam.

Jó tempóban haladtam végig a szemerkélő eső és az erős szembeszél dacára is. A Rohoncin, bevallom azért választottam a kerékpárutat, mert így kikerülhettem a lámpákat. Utam során mindössze két pirosat kaptam. Az elsőt a Petőfi-Akacs kereszteződésénél, de ezt nem is bántam, mivel a percekkel korábban ért ijesztő látvány miatt (láttam magam előtt elhúzni az 5-ös buszt a Bem József utcánál) rádobtam egy lapáttal, és úgy kapkodtam a levegőt, mint akinek pánikrohama van. Ezután a zöldhullámot elkapva viszont már nem volt gond, leszámítva azt, hogy egy-két autós vészesen közel húzott el mellettem. Mivel úgy éreztem, szorít az idő és a bicikli mégiscsak arra való, hogy bárhol lehessen vele menni, a Szelesteyn, a forgalommal szemben lecsorogtam az állomásig, hol a járdán, hol az úttesten haladva. Itt kaptam második pirosamat, de a vasútállomás látványa megnyugtatott, egészen addig, amíg nem jutott eszembe a rengeteg bicikli az állomás előtt. Szerencsém volt, szinte azonnal találtam helyet, gyors lakatolás után 15 perccel és 35 másodperccel azután,  hogy Oladon felültem a bringámra, átléptem az állomás küszöbét.

A bicajozás előnyei egyértelműek: ha egy sör van bennünk, még simán kimerészkedhetünk a forgalomba, gyakorlatilag ingyen van, és kevés jobb dolog van az életben, mint kocsisorok mellett elhúzni a pirosnál. A hátránya legalább ennyire kézenfekvő: fárasztó, esik az ember nyakába az eső, és nem éppen veszélytelen az autók között lavírozni, viszont ha megelégszünk az ezüsttel is, egy közlekedési tesztben jól jöhet.

A buszon is van versenyszellem

Az 5-ös számú busz 7:50-es, pontos indulása utáni néhány percben még korántsem volt egyértelmű az, amit előzetesen szinte biztosra vettünk: hogy a tömegközlekedés csak veszthet ebben a versenyben. Lehet, hogy azért, mert nem volt túl sok felszálló, sem akadályt jelentő autó az oladi városrészben, vagy azért, mert a sofőrnek elárultam, hogy egy tesztben veszünk részt, és az autóbuszvezető fantasztikus tempóban iramodott neki a távnak. Kérdésemre úgy becsülte, hogy 17 perc alatt érünk majd a vasútállomásra. A harmadik percben már az oladi lakótelepen közkedvelt „kis Tescónál" voltunk, a következő percben pedig az Árkádiánál, ahol az addigi utasok 50 százaléka (két nyugdíjas) le is szállt.

Az igazi versenyszellem azonban csak ezután bontakozott ki. A Petőfi Sándor utcán haladva az Órásháznál értük el a 30Y buszt, amely lassú tempóban gondolta végigvezetni a miénkkel teljesen megegyező útvonalat. A döcögés és a sok felszálló miatt egyszerre úgy tűnt, sok pénzt veszítenének, akik a buszra fogadtak, ám ekkor meglepő dolog történt: az egyik lámpánál sofőrünk átsorolt a belső sávba és egy elképesztő manőverrel megelőzte a 30Y-t még az autóbusz-pályaudvar előtt. Újrakezdődött a fokozott iram, amelynek során késésben lévő iskolásokat tettünk ki, ügyintéző polgárokat vettünk fel. A Nagyszállónál ismét ketten maradtunk, mint felszálláskor. A Széll Kálmán utcában aztán megtapasztalhattuk a busz valódi hátrányát: egy kukásautó végezte dolgát az egyirányú utcában. Ám rettenthetetlen vezetőnk érezte a verseny nyomását, és egy szinte lehetetlennek tűnő manőverrel, centikre a narancssárga járműtől ismét sikeres előzést hajtott végre.

Startra készen az oladi buszfordulóban

Ennek köszönhetően a jósoltnál két perccel hamarabb, 15 perc alatt értünk el a vasútállomásnál található buszvégállomásra, ahonnan 1 perc 20 másodperces sétával a pályaudvar lépcsőjén találkoztam az így is gyorsabb autós és biciklis kollégával. Buszindulástól tehát 16 és fél perc volt az út: persze bele kell kalkulálni, hogy a tömegközlekedési eszköz nem akkor indul, amikor akarjuk. Bár a sebességet tekintve utolsó lett a busz, el kell mondani, hogy ez a legkényelmesebb utazási mód, hiszen semmire sem kell menetközben figyelni. Ráadásul rendkívül tiszta, modern járműről van szó, amelyen élvezet utazni, mindezt 350 forintért, egy liter benzin áráért – mert a sofőrtől vettem jegyet. Bérlettel vagy előre váltott jeggyel ennél jóval olcsóbban is kijön az út.

Sírni csak a győztesnek szabad

Verhetetlenségem biztos tudatában indultam el autóval az oladi buszfordulóból, először a busz mögött haladva – talán ez a rövid, körforgalomig tartó szakasz viselte meg legjobban az idegeimet. Gyalog sem szeretek totyogni, autóval sem huszonnyolccal szoktam araszolni – most viszont muszáj volt, előzni ugyanis nem lehetett, egyrészt a kanyarok, másrészt az út szélén parkoló autók miatt. Azt mondjuk egyáltalán nem értem, hogy az oladi buszfordulótól a körforgalomig miért kell két buszmegálló, de ahogy az okos férjem mondaná: ne vesszünk el a részletekben.... A körforgalomnál aztán „leszakadtam" a buszról, és az Oladot Kámonnal összekötő úton behoztam a lemaradást. Az Öntő utcáról kanyarodtam ki a 11-es Huszár útra, és – ezen magam is meglepődtem -, úgy vezettem, mintha vizsgabiztos ülne mögöttem: minden zebránál megálltam, átengedtem a babakocsit toló anyukát, és akkor sem nyomtam a dudát, amikor egy középkorú férfi a zebra közepén döntött úgy, hogy felpattan a biciklijére, és ez csak a harmadik nekifutásra sikerült neki. Nagy könnyebbség volt, hogy a Neumann iskolában már becsengettek, így szinte átsuhantam a körforgalmon, és közben egyetlen csúnya szó sem csúszott ki a számon.

Ami az előnyöket illeti: kint szakadt az eső, tombolt a szél, az én lábaimra pedig jött a meleg levegő, teljes volt a komfortérzet... Az autós kaland egyetlen negatívumaként azt tudnámfelhozni, hogy mivel egyetlen közlekedési lámpa sem állta utamat, a reggeli visszapillantó tükrös rúzsolás ezúttal elmaradt...  Az indulást követő tizedik percben, pontosan 8 órakor begurultam az állomás épülete előtti (meglepően sok) parkolóhely egyikére, két perc múlva már jegyem is volt, az automatától aztán már szaporáztam a lépteimet, egyrészt mert hideg volt, másrészt megláttam az egyirányú Szelestey utcán (forgalommal szemben) biciklin a cél felé száguldó kollégámat. De természetesen én győztem.

Címkék#Szombathely

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!