2018.01.17. 11:30
Korszerűbb oktatásért, a tananyag átszervezéséért tüntetnének a diákok
Nagy problémája az oktatási rendszernek, hogy amiről számot kellene adni, azt is voltaképpen lehetetlen elsajátítani intézményes keretek között. De miért vagyunk ott, ha végül mindent máshol kell megtanulni?
Dr. Gadányi Péter a középiskolai és az egyetemi oktatás helyzetét is közelről ismeri Fotó: Nagy Jácint
Ismét tüntetést szerveznek a középiskolások a rájuk zúduló tananyagmennyiség és a számukra haszontalan tudás csökkentése érdekében. Szeretnék, ha az oktatás a később is hasznosítható tudásanyagra koncentrálna, fontos ismereteket adna tovább. A lexikális tudás számonkérése mellett elmarad az összefüggések fontossága: gondolkodni nem, csak magolni tanulnak a diákok. Ennek kapcsán kérdeztük az ELTE SEK egyetemistáit, egyetemi oktatóit, mennyire érzik hasznosnak a középiskolából hozott tudást egy-egy szakon.
Balogh Attilát és Reményi Martint az aulában érjük – előbbi már nyugodtan, utóbbi teljes vizsgadrukkal görnyed az asztal fölött. Ők úgy tapasztalták, a középiskolából hozott tudás nagyon kis részét képezi annak, amivel könnyű lenne az elindulás. A fakultáció viszont sokat segít, hiszen specifikusabb ismereteket nyújt.
A szakirányos középiskolai végzettség sem számít túl nagy előnynek, mondja Jánny Steve, aki bár pénzügyi középiskolában tanult, most a gépészmérnök szak duális képzésében vesz részt. Gépipariból érkező szaktársai ugyanazokat a hiányokat tapasztalták. Biztatja a középiskolásokat: talán az összefogás segíthet. Nagy tömegek már nem először hoznának változást a világban.
Benéztünk a Természettudományi Kar labirintusszerű folyosóira is, ahol sokan a legmélyebbnél is mélyebbre bújtak jegyzeteikbe. Vizsgaidőszak van – érthető. Kardos Laura, Rozs Dorina és Mátyás Richárd is vizsgára vártak. Ilyenkor már talán felesleges kapkodni: amit eddig nem tanultak meg, azt nem most fogják pótolni. Laura kissé szkeptikus a tüntetéssel kapcsolatban, hiszen a korábbi évek akciói, például a kockás inges tüntetés, nem értek el látványos sikereket. Neki egyébként, meséli, nincsenek jó emlékei a középiskoláról. Éjszakába nyúló házifeladat-írásra emlékszik, pedig a tananyag megtanulásával még sehol sem tartott. Ettől függetlenül szerinte félő, hogy az anyagmennyiség nem nagyon fog csökkenni: ő is több tárgyat tanult emelt szinten a szimpla órán, holott nem is lett volna rá szüksége. Itt az egyetemen viszont hiányossága volt sok másból – ami ismétlés kellett volna, hogy legyen, az mind új információ volt.
Richárd és Dorina úgy véli, hogy bár a fakultáció hasznos a többlettudás elsajátításához, de így meg előfordult, hogy akár kilenc óra is jutott egy napra, ami a délutáni, esti készüléssel együtt már nagyon megterhelő volt.
Végül megkérdeztük dr. Gadányi Péter egyetemi oktatót, aki középiskolában is tanít, így saját bőrén tapasztalja, hogy mennyire túl vannak terhelve a diákok. Nagyon sok lexikális tudást kell magukba szívniuk, az összefüggések átlátása viszont háttérbe szorul – erre már nem marad energiájuk. Ő a Földet próbálja megszerettetni diákjaival: megismerés, megkedvelés és védelem – ez a három legfontosabb fogalom számára.
Az egyetemhez érve pedig nagy probléma a hallgatók felzárkóztatása. Földrajz szakon bevezettek ehhez egy földrajzi „kritériumtárgyat” is, amely a középiskolai tudásra épül. Aki itt nem veszi az akadályt, annak még egy tantárgyat teljesítenie kell a képzés folytatásához.
Talán jobb lenne már középiskolában kiválasztani, hogy mit tanuljunk? De képes az ember ennyi idősen racionálisan gondolkozni a jövőjéről? Mi lesz, ha rosszul döntünk? Ezt nem kezdhetjük elölről. De akkor mi legyen? A megkérdezettek valamennyien egyetértenek abban, hogy bármilyen változásra most már csak az oktatási rendszer teljes újragondolásával van esély.