autóválasztás

2021.06.06. 07:00

Kinek, milyen gépjármű a „zsánere”?

Az autótulajdonosok nagy része nem szereti, ha esznek a kocsijában. A sofőrök ahogy idősödnek, egyre inkább húznak a világosabb színű autók felé. Sokan alapoznak a nőkkel kapcsolatos sztereotípiákra. A vidéki autóvezetők pedig nagyobb számban fordítanak figyelmet a környezettudatosságra, mint a fővárosban élő sofőrök. Az FCA Central and Eastern Europe 1510 magyar autó vásárlási és -használati szokásait vizsgálta.

Polgár Patrícia

Fotó: Pixabay

Kutatásukból kiderül, hogy a fiatalok 41-42 százaléka szívesebben vásárol sötétebb színű autót. Az idősebb korosztály körében a piros, fehér, szürke és a natúr színű gépjárművek a népszerűek. Rámutatnak egyébként a korosztályok vehemenciabeli különbségére is: ahogy öregszünk, annál inkább kopnak ki szótárunkból a csúnya szavak – a fiatalok 43 százaléka gyakran, míg az idősebbek mindössze 16 százaléka káromkodik rendszeresen a volán mögött.

A vidéki nagyvárosi férfiak mintegy 75 százaléka szitkozódik a forgalomban, azonban meglepő módon a nők is hasonló arányban teszik ezt. Érdekesség, hogy a kistelepüléseken élő férfiak közel harmada, a nőknek pedig kevéssel több mint harmada nem használ csúnya szavakat vezetés közben. A felmérés alapján a tankolás egyértelműen a férfiak reszortja: a nők kevésbé szeretnek egyedül tankolni. Csupán 61 százalékuk tölti maga az üzemanyagot, míg a férfiak alig több mint egytizede kéri a benzinkutas segítségét.

Vizsgálták a sofőrök női vezetőkről szóló sztereotípiákhoz való viszonyulását is. A férfiak 71 százaléka szerint az esetek bizonyos hányadában jogosak az előítéletek, 4 százalékuk szerint teljesen helyénvalók. A válaszadók egynegyede abszolút nem hisz a sztereotípiákban. A nők 56 százaléka szerint néha jogos, de azért a férfiakra is gyakran igaz, 43 százaléka szerint sztereotípia, 1 százaléka szerint pedig abszolút jogos. Az autó teljesítménye a férfiak számára fontosabb – gondolhatnánk. Ez azonban nem teljesen van így: a nőknek és a férfiaknak egyaránt fontos a megbízhatóság.

A nők 73 százaléka elsősorban az autó fogyasztását veszi figyelembe. A férfiak csaknem fele márkahű, a nők nagyjából egyharmada tulajdonít ennek jelentőséget. A fiatal és az idősebb közép- és felsővezetőknél kiemelten fontos a megbízhatóság mellett a praktikusság, a méret és a forma. Az alacsonyabb beosztásban dolgozók körében az ár és a fogyasztás a hangsúlyosabb.

Az alanyok nagyobb százaléka alaposan megfontolja a vásárlást, sőt segítséget is kér. Mintegy 50 százalékuk kutat autóvásárlás előtt, egyharmaduk hozzáértő családtagtól kér segítséget, minden ötödik pedig egyedül vásárol. A válaszadók kis százaléka, kevesebb mint 10 százaléka tart nassolnivalót a kocsiban. A sofőrök több mint fele soha nem is eszik az autójában. A férfiak többsége nem ad nevet az autójának, meglepő módon a nők csaknem fele nevezi csak el járművét.

A kutatásban részt vevők 88 százalékának fontos a fenntarthatóság és a környezetvédelem, 12 százalékuk nem tekinti fontosnak, hogy autójuk kímélje a természetet. A vidékiek nagyobb százalékban óvják környezetüket: a vidéki városokban és falvakban élő n ők 94 százalékának, a férfiak 86 százalékának lényeges a fenntarthatóság, ha autóvásárlásról van szó.

Kiemelt képünkön: A női sofőrök egyharmada márkahű

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában