2022.01.09. 16:00
Négy év múlva 125 ezer lehet - Az elektromos autók száma akár meg is négyszereződhet 2026-ra
Öt év alatt megnégyszereződik a tisztán elektromos autók száma a Jövő Mobilitása Szövetség szerint: az adatok alapján 2021-ben az első tíz hónapban mintegy ötven százalékkal, 18 800-ra nőtt az elektromos autók száma Magyarországon, míg az előrejelzés szerint 2022 végén már 30 ezer, három év múlva 75 ezer, 2026 végén pedig 125 ezer elektromos autó közlekedik majd a magyar utakon.
Az elektromos autók árát elsősorban az akkumulátor hatótávolsága határozza meg Fotó: MW-archív
A szövetség közleménye szerint az elektromos közlekedési eszközök – főként autók – használatának legfőbb gátja a magas vételár, a töltőpontok szűkössége és az alacsonyabb hatótáv volt 2020-ban.
Mivel a felmérések szerint az emberek 52 százaléka még hagyományos autóval közlekedik, és csak 48 százalékuk elektromos eszközökkel, kerékpárral, közösségi közlekedéssel vagy gyalog, Pukler Gábor, a Jövő Mobilitása Szövetség elnöke a következő év fontos feladatának tartja a mikromobilitás részarányának további növelését a városi közlekedésben, az elektromos eszközök hatótávjával kapcsolatos félelmek és tévhitek eloszlatását, valamint a közösségi közlekedés népszerűsítését a fiatalok körében.
A fenntartható közlekedés fejlesztésében érdekelt 41 vállalat iparági képviseletének, a Jövő Mobilitása Szövetségnek célja az is, hogy 2022-ben az elektromosautó-vezetés a járművezetői oktatás részévé váljon, országosan mindenütt elérhetők legyenek az elektromosjármű-töltők, és széles körben elterjedjenek a közösségi közlekedést támogató „last mile” megoldások, vagyis az elérendő úti cél utolsó szakaszában is legyen a fenntartható közlekedést segítő eszköz. Például az autó csomagtartójában legyen egy roller, és azzal tegye meg a csomagszállító az utolsó szakaszát az útnak.
Ezenfelül javaslatot fognak tenni az otthon töltés elszámolhatóságának a megoldására és a társasházitöltő-telepítés egyszerűsítésére.
Pukler Gábor elmondta azt is, hogy a négy-öt éve elsőként nagy számban üzembe helyezett elektromos autók most kezdenek megjelenni a használtautó-piacon, ami szintén sokkal elérhetőbbé teszi ezeket a gépkocsikat, amelyek árát az akkumulátor hatótávolsága határozza meg elsősorban, nem a gyártási év vagy a megtett kilométerek. Hozzátette, Magyarországon egy autóval átlagosan 70-80 kilométert tesznek meg, így a városi közlekedésben ma már az elektromos autó a legversenyképesebb megoldás. A szövetség számítása szerint száz kilométert feleannyi összegből lehet megtenni elektromos autóval, mint dízel- vagy benzinmeghajtású kocsival. Ez a különbség tovább növelhető, ha valaki otthon tölti az elektromos autóját, mert akkor negyedakkora összegből is utazhat: otthoni töltés esetén, kilowattonként negyven forinttal számolva, száz kilométer megtétele 680 forintba kerül, miközben egy benzines autó esetében ez körülbelül 2800 forint.
Elmondta, mindent figyelembe véve egy középkategóriájú elektromos autó teljes élettartamra vetített költsége alacsonyabb a fosszilis autókénál: az elektromos autók vásárlását pályázati források támogatják, jóval kisebbek a szerviz- és fenntartási költségei, adókedvezményt, parkolási kedvezményt vehet igénybe a tulajdonosa.
A szövetség tájékoztatása szerint már a vidéki városokban is vannak dugók, éppen ezért fontos lenne vonzóvá tenni a közösségi közlekedést a városlakók számára zöldbuszokkal, kiegészítő közlekedési eszközökkel.
Példaként közölték, Székesfehérváron az egy főre jutó autók száma nagyon nagy, a majdnem százezres városban 40-50 ezer autó van, ez kiegészül az agglomerációból érkező autókkal.
Pukler Gábor arról is beszélt, hogy a fejlett világban már elfogadott része a kultúrának, hogy nem kell feltétlenül birtokolni egy autót, hanem bérlik őket. Közölte, Budapesten is fokozatosan javul a helyzet, autóból, robogóból és rollerből is egyre több érhető el.
Kifejtette, az eszközök bérelhetősége miatt évente legalább 400 millióval kevesebb kilométert autóznak Európában: a közösségi autózás elterjedése azért is fontos, mert egy megosztott gépjármű hét-tíz saját gépkocsit is képes kiváltani. Ezzel a fenntartható megoldással szerinte a kontinens az ambiciózus klímacéljai megvalósításának irányába is nagy lépést tesz: egyetlen közösségi autó éves szinten több mint 12 tonnával képes csökkenteni az európai szén-dioxid-kibocsátást.