2022.06.16. 13:00
Vb-futamokat rendeznek Ostffyasszonyfán: a Pannónia-Ringen az oldalkocsisok
A hétvégén a Pannónia-Ring ad otthont az FIM-oldalkocsisvilágbajnokság negyedik fordulójának. Két futamot is rendeznek: szombaton és vasárnap is egy-egy 15 körös versenyt láthatnak a kilátogató nézők.
Az oldalkocsis futamoknak is az egyik legizgalmasabb pillanata: a rajt
Forrás: Pannonia-Ring
Belgium után a PannóniaRingre látogat az oldalkocsis- világbajnokság mezőnye, immár hetedik alkalommal. A hétvégén 14 oldalkocsis páros áll rajthoz a vasi versenypályán. 2017 óta már csak hatszáz köbcentis motorokkal lehet nevezni a versenyre. Korunk egyik leglátványosabb, és legegyedibb versenysorozata, igaz a gyorsaságimotoros-világbajnoksággal való „szakítás” óta az egyik legkevésbé ismert is.
Pedig a géposztály egyidős a korábban már említett bajnoksággal, hiszen a legtöbb klasszikus kategóriához hasonlóan 1949-ben kapott világbajnoki rangot, és azóta egyetlenegy esztendő sem maradt oldalkocsis-bajnokság nélkül. 1996 és 2009 között hol Világkupa, hol Szuperkupa, hol pedig egyszerűen csak „Superside” néven futott, 2010-ben viszont vis - szakapta a nívójának megfelelő megnevezést. Ez az egyetlen olyan motorsport, melyben az évek során nem volt kényszerpihenő. Az oldalkocsis motorok az évtizedek alatt sokat változtak, 1970-től már prototípusokkal is versenyeztek, melyekben hagyományos ülőpozícióban helyezkedtek el a versenyzők, és egy kormány segítségével irányították a versenygépet, mint egy autót.
Ezeket a gépeket jó tíz évvel később kitiltották, majd 1981-ben egy olyan szabályt hoztak, amely már megengedte a prototípusgépek versenyzését, de szigorú szabályok szerint kellett őket építeni. Így meghatározták, hogy a pilóta csakis térdelhet a gépben, a pedálokat száműzni kellett, csakis kézzel irányíthatnak és adhatnak gázt, és úgy kell megépíteni az oldalkocsis versenygépet, hogy azt csakis a passenger (másodpilóta) aktív közreműködésével lehessen rendesen irányítani.
Blokkjaik a legnagyobb superbike motorokból származnak, a Suzuki, a Yamaha, a Kawasaki és a BMW műhelyéből. A motorsportot kedvelőknek érdemes lesz kilátogatniuk a vasi versenypályára a hétvégén, hiszen izgalmasabbnál izgalmasabb hobbiversenyeknek is szemtanúi lehetnek. A belépés díjtalan. Idén Le Mans, Assen és Spa-Franchorchamps után az ostffyasszonyfai ring a soron következő azon nívós pályák közül, amelyek világbajnoki versenyt rendezhetnek e géposztályban.
A vasi megmérettetést követően Rijeka, Donington Park, Oschersleben és végül Estoril látja vendégül a vb-sorozat mezőnyét. A hétvégi versenyek izgalmasnak ígérkeznek, hiszen a tavalyi ezüstérmes páros, Todd Ellis és Emmanuelle Clement idén már négy győzelemnek örülhetett, miközben a másik két viadalon a címvédő Markus Schlosser–Marcel Fries kettős állhatott fel a dobogó legfelső fokára.
A világbajnoki élmezőny: 1. Todd Ellis–Emmanuelle Clement (LCR Yamaha) 140 pont, 2. Markus Schlosser– Marcel Fries (LCR Yamaha) 126 pont, 3. Stephen Kershaw–Ryan Charlwood (LCR Yamaha) 79 pont, 4. Tim Reeves–Kevin Rousseau (Adolf RS Yamaha) 68 pont, 5. Lukas Wyssen–Thomas Hofer (LCR Yamaha) 60 pont.
A hétvégi FIM-oldalkocsis-világbajnokság menetrendje: Péntek, 12 óra: első szabadedzés, 15.40: második szabadedzés. Szombat, 8.30: első időmérő, 11.40: második időmérő, 15.15: első futam (15 kör, 71,1 km). Vasárnap, 8.30: bemelegítő edzés, 13.15: második futam (15 kör, 71,1 km).