2023.02.23. 07:00
Elszámolna a Savaria mozi bérlőjével a városvezetés - Kifizetik-e az alufóliát?
Ez lehet a hét kérdése: alufólia, mélytisztító bőrápoló, regeneráló só, no meg a "vészkijárat" tábla – ezek megvásárlása növeli-e egy bérlemény értékét? Mást is találtunk az Agora-Savaria Filmszínház kávézóját éppen elhagyni készülő cég számlái között, amik a csütörtöki közgyűlés igazi csemegéi lehetnek. Lesz min rágódni.
Közös megegyezéssel bontaná fel az Agora Savaria NKft. és az Eurosolving Kft. közötti, 10 évre szóló határozott idejű bérleti szerződést a baloldali városvezetés, egyben új pályázatot írnának ki a mozi kávézójának bérbeadására. A javaslat előterjesztője Nemény András polgármester.
A Savaria Filmszínház 131 négyzetméteres kávézóját 2020 májusától bérli az Eurosolving Kft. A szerződést már a Covid-járvány miatti első korlátozó intézkedések után, 2020. március 30-án írta alá a cég képviselője. Kétségtelen: az első két évben a járványhelyzet miatt több hónapon át zárva tartott a hely, amikor közgyűlési határozat alapján bérleti díjat ennek a gazdasági társaságnak sem kellett fizetnie az Agora felé. Tavaly a közgyűléstől fizetési haladékot kapott a cég: a havi bérleti díj felét (nettó 550 ezer forintot) 2023 januártól részletekben kellene rendeznie.
Októberben a baloldali frakció az energiaválságra hivatkozva megszavazta: a Savaria mozit (is) bezárják. Arról éppen a napokban írtunk, hogy a 2022-es pénzügyi év után 1,8 milliárd forint működési maradványösszeget könyvelhet el idei költségvetésében az önkormányzat. Vajon miért nem jutott abból 8,5 millió forint a Savaria mozi december 31-éig történő üzemeltetésére? - talán a csütörtöki közgyűlésen erre is választ kapunk.
A kávézót bérlő cég képviselője ugyanis éppen ezután, 2022. október 28-án kelt levelében mondta fel a határozott idejű szerződést arra hivatkozva, hogy a bérbeadó – az Agora – a szerződésszerű teljesítést nem tudja biztosítani. Egyúttal megtérítési igényt jelentett be az ingatlanba beépített eszközök és az ahhoz kapcsolódó munkadíj vonatkozásában – tudtuk meg a közgyűlési előterjesztésből.
A mostani megállapodás-tervezet szerint 2023. február 28-dikával szüntetnék meg a bérleti szerződést. Miközben a bérlőnek 8 millió 909 ezer 550 forintot kellene az Agora felé fizetnie, több, mint 9,4 millió forintra rúgnak azok a számlák, amik a cég képviselője – Farkas Mihály ügyvezető – szerint a bérleményben történt, értéknövelő beruházásokat, munkadíjakat igazolják. „(…) azok kibontása, leszerelése se nem célszerű, se nem gazdaságos, ellenben a beruházás elszámolása esetén az ingatlan értékét növeli” – olvasható a dokumentumban.
A Vas Megyei Építész Kamarát is megkérdezték arról, hogy általánosságban 2020 és 2022 között az építőanyagárak tekintetében milyen drágulás történt: átlagosan 30-40 százalékos árnövekedésről adtak tájékoztatást. Ráadásul a bérleti szerződés egyik pontja is lehetőséget ad ezen beruházások elszámolására. Nincs itt semmi látnivaló – gondolhatnánk. Ám ha valaki veszi a fáradságot, és átnézi a 81 számlát, amit az Eurosolving Kft. követelése alapjaként csatolt, rövid idő alatt másként tekint a helyzetre. Így vettük észre: egy 106 ezer 608 forintos tétel kétszer szerepel – előbb kifizetett számlaként, majd szállító levélként, díjbekérő alapján része a csaknem 9,5 millió forintos összegnek. Szintén szemet szúrt egy technikai szolgáltatást tartalmazó számla 304 ezer 800 forint értékben.
A számlát kiállító cég hangosítással, világítástechnikával foglalkozik. S milyen érdekes: a teljesítés napján a Broadway kávézóban koncerteztek. Soroljuk a további „apróságokat”: gépkölcsönzés, lakástextil, bögre, mélytisztító bőrápoló, 10 méteres alufólia, 30 méteres follpack frisspack, ablaktisztító teleszkópos nyéllel, s a kedvencünk: egy hulladéklerakási számla a Szova Nzrt. telephelyéről. Ezek lennének az értéknövelő beruházások? A listában több mint 200 ezer forintos tételként feltehetően azok a csillagok is szerepelhetnek, amik a „Broadway-sétányra” kerültek. A csatolt számla szerint négy csillag árát egy lemeztermékek gyártásával, vágásával foglalkozó szombathelyi cégnél 2020. június 26-án fizették ki. Az első csillagavatót azután tartották.
Apró bökkenő: azokat a bérleményen kívül, tudomásunk szerint önkormányzati közterületen helyezték el. Méltatlan lenne, ha bárki Törőcsik Mari, Benkő László vagy éppen Jordán Tamás csillagát egy esetleges pénzügyi vita miatt fel kívánná szedni a járdalapból. Kérdés ugyanakkor: az üzlethelyiségben elszámolható-e azok kivitelezési költsége? A villanyszerelési számlák újabb aggályokat vetnek fel, amikre azok a felügyelőbizottsági tagok, akik megszavazták a megállapodás-tervezetet, biztosan tudják a választ: a milliós nagyságrendű szerelések teljesítése hogyan eshetett 2020 áprilisára, amikor a bérleményt és annak kulcsait 2020 májusában kapta meg a cég képviselője.
Jó hír lehet ugyanakkor a következő bérlőnek: a műanyag tábla árát, rajta a felirattal, „vészkijárat”, szintén kifizetheti az önkormányzat, ha a közgyűlés azt megszavazza: útmutatóként szolgálhat ahhoz, hogyan kell "vörös szőnyegen" távozni ebből a belvárosi ingatlanból. Az persze már más kérdés: jó gazdaként bánik-e az önkormányzati bérleménnyel a szombathelyi városvezetés és a mögötte álló baloldali közgyűlési többség, ha tokkal-vonóval jóváhagyja az Eurosolving Kft. követelését, egyben lemond a 2030 májusáig szerződés szerint járó nettó 1,1 millió forintos havi bérleti díj beszedésének lehetőségéről? Talán ezekre is választ kapunk a csütörtöki közgyűlésen.