2023.09.13. 17:01
Káosz, torlódás és balesetveszély az új szombathelyi körforgalomnál - Így látja olvasónk a helyzetet
Pár sorban szeretnék reagálni a Káosz, torlódás és balesetveszély az új szombathelyi körforgalomnál című írásra -kaptunk levelet olvasónktól.
Illusztráció!
Forrás: VN-archív
Természetesen a rosszul megtervezett, kivitelezett körforgalom nagyban befolyásolja a közlekedésünket. Nem a legszerencsésebben épült meg a Kórháznál és az Emlékműnél a körforgalom. Gondolok a becsatlakozásokra és a kör ívének megtervezésére, kivitelezésére. Egyik esetben sem lehet a terület hiányára hivatkozni. Körforgalomnál hosszabb járművek közlekedése problémás. A közlekedéshez mindenki ért. - Vagy mégsem?
Én nem a körforgalom megépítésével, kivitelezésével kapcsolatos véleményemnek akarok hangot adni. A közlekedési morálunk és kultúránk hiányosságaira szeretnék rávilágítani. A közlekedési szabályokat nem ismerő és be nem tartó – úgy a gyalogos, mint autós társadalom egy bizonyos részével van a probléma.
A körforgalom a világon a legbiztonságosabb közlekedési csomópont, amely folyamatos, szinte megállás nélküli áthaladást biztosít minden közlekedő számára.
Kinek van elsőbbsége a körforgalomban:
- A megkülönböztető jelzést használó járműveknek.
- A körforgalomban haladóknak.
- Az azonos időben a jobbról érkezőknek, mert minden becsatlakozásnál ott van az elsőbbségadás kötelező jelzőtábla.
Hogyan közlekedünk:
- Sokan az óvatosság helyett nagy sebességgel közelítik meg a körforgalmat, ezzel kierőszakolják az elsőbbségüket. A veszélyhelyzet miatt inkább leáll a forgalom.
- Egyirányból megindul a forgalom és a több irányból érkezők várakozásra kényszerülnek. Olyan lesz, mint egy lámpás kereszteződés.
A körforgalom áteresztő képessége több, mint felére csökken. Valójában körforgalomként nem tölti be a funkcióját.
- A körforgalomnál lévő gyalogátkelőhelynél ugyanez a helyzet.
A gyalogos, kerékpáros forgalom elindul, de még az is át akar menni, aki az átkelő közelében sincs. Úgy gondolja, hogy neki elsőbbsége van. (Telefonál, cigire gyújt, iszik, beszélget.) Nem oszlik meg a forgalom, a körforgalom meg üres.
A közlekedési kultúránk a járművek nagyarányú növekedésével nem alakult ki párhuzamosan. Vannak problémák a közlekedési oktatási rendszerünkkel is. Pl. előzés öt feltételének ismerethiánya.
Mikor lehet előzni:
- Szabad kilátás
- Kellő oldal és tértávolság
- Visszapillantó tükör használata, hogy a járművünk előzésébe másik jármű nem kezdett-e bele
- Szembe jövő forgalom
- Vissza tudjunk térni a menetirány szerinti jobb oldalra úgy, hogy az előzendő járművet, vagy a járműveket fékezésre, vagy sebességcsökkentésre ne kényszerítsük
A tragédiák nagy rész elkerülhető lenne, amennyiben figyelembe vennénk a szembe jövő járművek kiszámíthatatlan sebességét.
Természetesen a megengedett sebességnél lassabban haladó járművek is torlódást okoznak, amelyek kocsisorokat gyűjtenek maguk mögé.
Vasúti átjáró:
Sokan félreértelmezik az ide vonatkozó szabályokat. Óvatos megközelítés. Szabad jelzés esetén nem az átjáró előtt pár méterre és az átjáróban kell jobbra-balra tekintgetni, és sebességet váltani. Helyette gázt adni, és minél előbb elhagyni az átjárót. Különben a mögötte közlekedőt, vagy közlekedőket hozza veszélyes helyzetbe.
A közlekedés biztonsága és javítása érdekében a fentiek figyelembevételével a hatóságok sokat tehetnek.
Agg Imre, volt közlekedési szakoktató