Tippek, tanácsok

2024.07.08. 20:08

Késik a repülőnk, most mi lesz? - szombathelyi kötődésű pilóta meséli el a személyzet szemszögéből

Az elmúlt időszakban - és valójában minden nyáron -, rengeteg hír szól arról, hogy órákat vagy extrém esetben egy-két napot is késett egy-egy repülőjárat. Miért történhet meg ez, mi az oka és mit tehetünk azért, hogy felkészülten érjen minket, ha velünk is megtörténik ez?

Horváth Balázs

Forrás: Pexels

Néhány nappal ezelőtt Evelin, az egyik nagy légitársaság szombathelyi születésű pilótája tett közzé egy videót arról, hogy egy késés hogyan néz ki a személyzet szemszögéből. A videóban összefoglalja, hogy több tényező is közrejátszik ebben: egyrészt a nyári hónapokban több repülőjárat közlekedik, ezeket pedig a légiforgalmi irányítók irányítják az egyes légterekben. Amennyiben késik egy gép, akkor a következő országban például már a kapacitáshiány miatt nem tudják kiszolgálni ezt a járatot időben, emiatt újabb késések keletkeznek, vagy adott esetben a gépnek más repülőtéren kell leszállni, mint ami az eredeti célállomás lett volna. Ez természetesen mindenkit frusztrál, így hiába szidjuk a pilótákat vagy a légitársaságot, nem fog megoldani semmit, hiszen ez nekik is kellemetlen és rengeteg plusz költséggel is járhat a légitársaságnak is.  

 A késések másik oka pedig a sokszor hirtelen változó időjárás, egy hirtelen kialakuló zivatar felboríthatja a menetrendet, és ez a korábban leírtakat is figyelembe véve ismét jelentős késéseket okozhat. Minden esetben az utasok biztonsága a legfontosabb, így inkább késik egy gép, mint hogy emberéleteket sodorjanak veszélybe. 

 Érdemes megnézni a videót, hiszen sok “belsős” dolgot is megtudhatunk belőle:

Egy nyári napon általában több tízezer járat közlekedik világszerte, és sajnos kisebb és nagyobb késések is előfordulnak, a nyári turista szezonban pedig a kapacitások határán táncolva természetes, hogy a rendszer korábban leírt okok miatti legkisebb felborulása is jelentős késéseket eredményez. Mindenkinek az a célja, hogy az utasok minél hamarabb a célállomásra érjenek, így biztosak lehetünk abban, hogy a háttérben sokan dolgoznak azon, hogy a lehető leghamarabb elinduljon a gépünk.  

 Mit tehetünk? - a szerző tanácsai

 Amennyiben már beszálltunk a gépbe és ekkor derül ki, hogy késni fog a járat, a pilóták gyakorlatilag minden esetben működtetik a klímát és amint van információjuk arról, hogy mikor indulhat el a gép, tájékoztatják az utasokat. Figyeljük a bejelentéseket, de valójában amint lehet, úgyis el fog indulni a gép. Ha a késés túl nagy lesz, előfordul, hogy az utasokat ismét kiszállítják, és a terminálban kell várakozni a további információkra és az indulásra, adott esetben kuponokat kaphatunk a várakozás idejére, amit étel-, és italfogyasztásra vásárolhatunk le. A legfontosabb, hogy ilyenkor is folyamatosan figyeljük a hangosbemondót és a kijelzőket, illetve a légitársaság applikációját is, ahol a legfrissebb információkat közlik. Extrém késés esetén a légitársaság szállást is biztosít nekünk, erről is a helyszínen tájékoztatják az utasokat, illetve arról is, hogy mikor várható a gép indulása. 

 Olyan is előfordulhat, hogy a gép ugyan elindul, de más célállomásra érkezünk, mint ahová eredetileg mentünk volna, ez előfordulhat a korábban említett kapacitáshiány miatt is, de az is lehetséges, hogy a viharos időjárás miatt kell a gépnek máshol leszállni vagy egy természeti jelenség (például vulkánkitörés) szól közbe. Ilyen esetben a légitársaság biztosítani fog nekünk eljutási lehetőséget az eredeti célállomásra, ez lehet másik repülőjárat vagy busz is. Ha ezt nem akarjuk megvárni, akkor magunk is intézhetjük az eljutást, ilyenkor mindenképp kérjünk számlát a költségeinkről. Ez amúgy is fontos, hiszen ezt később benyújthatjuk a légitársaság vagy a biztosító felé. 

 Tudni kell, hogy amennyiben átszállással megyünk, és egy foglaláson belül volt a csatlakozó járatunk is, akkor a légitársaság biztosítani fogja nekünk a végső célállomásra is az eljutásunkat. Viszont ha nem egy foglalásban történt ez - legtöbbször a fapadosoknál fordul ez elő -, akkor magunknak kell ezt intézni esetlegesen egy új repülőjegy vásárlásával vagy a meglévő átfoglalásával (ha ez lehetséges). 

 Sajnos sokszor maguk az utasok nehezítik meg a dolgokat és generálnak még nagyobb késést. Érthető, hogy mindenki nagyon szeretne minél előbb a nyaralás helyszínére eljutni vagy épp haza, de az a legfontosabb, hogy nyugodtan viselkedjünk és kövessük az utasításokat, hogy ne mi legyünk a még nagyobb késés okai.  

 Előfordult, hogy a várakozás ideje alatt egy utas kicsit több alkohollal próbálta meg a szomját csillapítani, mint kellett volna, így a gépen olyan balhét rendezett, hogy végül a rendőröket is ki kellett hívni hozzá. Így ő nem csak lemaradt erről a járatról, de amíg eltávolították a gépről, a járat egy újabb slotot csúszott le és így még nagyobb késést hozott össze. 

 Előfordult, hogy több utas a kiosztott néhány eurós kupont próbálta meg a repülőtéren levásárolni, a vásárlásba pedig annyira belemerültek, hogy nem figyeltek a bejelentésekre, és amíg ők a néhány eurós kupont vásárolták le - hiszen nehogy már megmaradjon -, addig lemaradtak a gépről, ami a szerencsésre forduló körülmények miatt hamarabb, kisebb késéssel el tudott indulni. Bár többször név szerint is szólították az utasokat, de ők nem jelentek meg a kapunál. 

 A fentieket összefoglalva a legfontosabb tehát, hogy mindig figyeljünk a bejelentésekre. Az, hogy elmondják, hogy mennyit fog késni körülbelül a gép, nem szentírás. Ennél lehet több és kevesebb is, hiszen előre nem látható körülmény is közbejöhet, de az is lehet, hogy elvonul a vihar, előbb kap felszállási engedélyt a gép, vagy hamarabb meg tudnak oldani egy műszaki hibát, mint az várható volt. A bejelentések a kijelzőkön, a hangosbemondón keresztül vagy a légitársaság applikációjában történnek. 

 Maradjunk a többi utassal. Ha “elkóborlunk”, előfordulhat, hogy nem vesszük észre vagy nem halljuk meg, ha változás áll be az indulási idővel vagy a teendőkkel kapcsolatban. Egy néhány eurós levásárolható kupon nem ér meg annyit, hogy lemaradjunk a gépről! 

 Fontos, hogy legyen megfelelő biztosításunk, ami a járatkéséseket is fedezi. Arról már sokan hallottak, hogy kártérítést lehet kapni a késő járatok után, de ez nem minden esetben van így. A biztosításunk ennél sokkal több dolgot fedez, nagyobb késés esetén lépjünk kapcsolatba a biztosítónkkal, ahol tájékoztatnak minket a teendőkről és a lehetőségeinkről is. 

 A legfontosabb pedig az, hogy előre készüljünk fel, hiszen néhány órás késés mindig előfordulhat és elő is fog fordulni. A korábban említett megfelelő biztosítás a legfontosabb, ezen kívül a pakolásnál is figyeljünk: A kézipoggyászunkban legyen egy váltás ruha és fehérnemű, egy kis étel és telefontöltő is. Illetve a legfontosabb, hogy ne induljunk el otthonról tartalék pénz nélkül, ne számoljuk ki fillérre pontosan a pénzünket és nullázzuk le a számlánkat a nyaralás alatt sem. Mindig legyen tartalékunk a váratlan helyzetekre. Az előbbiek pedig hatványozottan igazak akkor, ha Európán kívülre utazunk! 

Megtörtént esetek 

 Ahogy már korábban is említettem, sokat utazok, így jópár késő járattal is volt dolgom. 

 Dél-Amerikából hazafelé indulva például jó kis késést hozott össze a gépünk akkor, amikor kiderült, hogy az egyik utas drogot próbált meg hazacsempészni, amit természetesen kiszúrtak a feladott csomagjában. Mivel Kolumbia és Venezuela határán voltunk egy nagyon kicsi - körülbelül fél vasútállomásnyi - reptéren és a dolgok ott amúgy is máshogy mennek mint itthon, ezért egyszerűen körbevették a rendőrök és a katonák a terminált és amíg elő nem került a két utas, addig senki se ki, se be. A bújkáló két embert sikerült megtalálni, de addig jó kis késés jött össze. Szerencsére úgy foglaltam a következő Európán belüli járatomat, hogy nem volt gond, hogy néhány órás késéssel érkeztünk. 

 Kuvaitból Európa felé az extrém időjárás és egy baleset miatt késtünk. A hajnali járat a hatalmas köd miatt nem tudott előbb felszállni, majd tőlünk néhány tíz kilóméterre a ködben egy hegyoldalnak ütközött egy repülő, így újabb csúszás következett a baleset miatt. A repülőgépben ülve várakoztunk több órát, a légitársaság személyzete ezalatt többször is italt szolgált fel, illetve ételt is kaptunk. Végül sok órás késéssel indultunk el. 

 Etiópiából hazafelé egy olyan műszaki hiba történt a géppel, ami miatt nem tudtunk biztonságosan felszállni, így ismét ki kellett szállni a gépből, majd a repülőtéren az egyik prémium váróban szolgáltak fel nekünk több fajta ételt és italt, illetve lehetőség volt a telefonokat tölteni és internetelérést is biztosítottak ez idő alatt. Végül körülbelül hat óra elteltével tudták megjavítani a gépet. A légitársaság személyzete itt is felhívta mindenki figyelmét arra, hogy milyen módon fogják jelezni azt, ha beszállhatunk a gépbe, illetve megkérték az utasokat arra, hogy lehetőleg maradjanak együtt. 

 Szintén Afrikából Európába utaztam, a gép műszaki hiba miatt nem tudott felszállni, a légitársaság pedig egy másik gépet küldött, ami mintegy 6 órával később ért a reptérre. Ezalatt a klíma nélküli repülőtéren várakoztunk az afrikai hőségben. Nem volt kellemes, de túlélhető volt. Európán belüli csatlakozásunk viszont nem egy foglalásban volt az első úttal, így sok időt hagytunk a két járat között pontosan amiatt, ha esetleg ilyen késés lenne. A csúszás miatt végül a repülőtéren éjszakáztunk padokon és a csomagjainkon aludva. Nem volt kellemes, de végül haza jutottunk. 

 Egyszer én foglaltam “neccesen”, Münchenben mindössze 30 percem volt elérni a csatlakozást, így már a check-innél szóltak, hogy valószínűleg nem fogom elérni a másik gépet, mivel az első gép 20 perc késéssel fog indulni. A légitársaság ilyenkor át fogja foglalni a jegyet egy másik járatra. Végül szerencsém volt, mert a másik gép is késett, így nagy rohanás árán, de elértem a csatlakozó járatot, mikor már a hangosbemondón is szólítottak. Tudni kell, hogy ha feladott poggyászunk van, a csomagot nem viszik el nélkülünk, ha lekéssük a gépet, akkor a poggyászt is leveszik a gépről. 

 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában