2024.09.23. 10:30
Vasvárról Abu Dzabiba – Sipos Gábor közege az autóversenysport és a versenypálya
Édesapja révén korán megfertőződött a motorsporttal a vasvári születésű Sipos Gábor (32), és máig az autóversenysport és a versenypálya a közege. Ma slágertéma az önvezetés és az alternatív hajtás: projektmenedzserként a munkahelyén hidrogén üzemű belsőégésű versenymotort fejlesztenek. Mellékállásban pedig egyetemi oktató – ezt pedagógus édesanyja különösen értékeli.
Forrás: VN/Demeter Ádám
– Az autók szeretete, a műszaki érdeklődésem édesapámtól ered. Kisiskolás voltam még, amikor a Renault-márkakereskedésben dolgozott értékesítőként. Láthatóan élvezte a munkáját, az útjairól mindig hozott nekem egy kisautót, nagy Forma-1 rajongó volt, és az érzés rám is átragadt. 2008-at írtunk, már gimnazista voltam, amikor egy vasárnap nyílt napra hívott. Hubay Gábor, a vasvári Suzuki márkakereskedés tulajdonosa szerződött egy siklósi ralicsapattal: a Tenkes Rally SE versenyzőinek mint istálló adták a technikát. Az akkori magyar ralibajnokság egyik legnagyobb csapatát hozták létre 7 félgyári státuszú autóval – ők rendeztek nyílt napot. Amit addig csak legószettben láttam, hogy a kamion versenyre viszi a versenyautókat, az ott életre kelt. Emlékszem, vittek egy kört az egyik Suzuki raliautóval és beszélgettem a siklósi csapat tagjaival is. A délután annyira jól sikerült, hogy meghatározta a pályaválasztásomat.
A Tenkes Rallye Team szerelője lett
Édesapjával, aki eredetileg karosszérialakatos volt, forgalomba már nem helyezhető Trabantokon végeztek karosszériamunkát, és elérhető álomnak tűnt, hogy Gábor a csipkereki hegyen gyakorol majd, és egyszer versenyezni fog. Később, 2010-2011 környékén szlalombajnokságokon indult is néhány alkalommal. A ralicsapatban pedig rábíztak kisebb feladatokat. Amikor csak hívta a vezetőjük, Keller Péter, nem volt kérdés, hogy lemegy a műhelyébe. A Tenkes Rallye Team szerelője lett, a következő állomást az jelentette, amikor már versenyekre is velük tartott, amivel végképp megpecsételődött a sorsa.
BME Formula Racing Team – újabb állomás
2011-ben a Nagy Lajos Gimnáziumban érettségizett, onnan a Budapesti Műszaki Egyetemre (BME) vitt az útja, a gépészmérnök képzésre – a Suzuki versenymotorokat részben a BME-n fejlesztették, optimalizálták. Ott hallott először a BME Formula Racing Teamről, amelyet 2007 elején hívott életre néhány tehetséges mérnökhallgató, hogy első és anno egyetlen magyar csapatként versenyautót építsenek és részt vegyenek a világméretű Formula Student versenysorozatban. 2013 szeptemberében jelentkezett – a csapat a történetének egyik legnagyobb tagfelvételét hajtotta végre akkor. Társai későbbi elmondása alapján a ralis múltja miatt szavaztak neki bizalmat. Később egy szezonra a csapatkapitányuk lett.
– Aki mérnöki oldalról közelít az autósport, akár a király kategória, a Forma-1 felé, annak egyértelműen ajánlott a Formula Student versenysorozat, ahonnan aztán a nagy motorsport csapatok könnyen tudnak utánpótlást felszívni. Az egyetem különböző karait képviselő hallgatók állnak össze (van mechanika, elektronika, járműdinamika, aerodinamika, váz, operatív, elektromos hajtáslánc, driverless (önvezető) és szponzorációs csoport), hogy az egész világon érvényes nyílt szabályrendszer mentén a nulláról fejlesszenek versenyautót, érjenek el minél jobb eredményeket és hogy megteremtsék a magas szintű anyagi, szervezeti és tárgyi feltételeket. Egyetlen szériában sincs akkora mérnöki-konstruktőri szabadság, mint itt, ráadásul nagyon fiatalon szembesülhettünk a teljes folyamattal. Így aztán értékesek a hallgatók, akik egy ilyen projektben részt vesznek. Tapasztalati úton tanulják meg, hogyan lehet alkatrészeket létrehozni, azokat rendszerbe foglalni, igazodva a keretekhez – mondja.
Gábor 2016-ban, a mesterképzése alatt lett csapatkapitány. Előtte három éven keresztül „teljesen beszippantotta” a csapat.
– A 2016-os szezonban csapatmenedzserként dolgoztam, még előtte tervezőmérnökként. Megalkottuk a csapat történetének első összkerék-hajtású elektromos versenyautóját. Egy gyorsan mozgó, nagy erőket létrehozó versenyautót, amelybe az egyik társunk beleült: a biztonságot kellett tehát előtérbe helyeznünk, és rengeteg időt áldoztunk a projektre. Én 2107 nyarán átadtam a stafétát a fiataloknak. 2017 szeptemberétől 2018 nyaráig még tanácsadóként segítettem a munkát.
A M1RA versenycsapatban is dolgozott
2018 januárjában kezdett tanítani a kecskeméti Neumann János Egyetemen (GAMF Műszaki és Informatikai Kar) mérnöktanárként, mellette a Michelisz Norbert és Bári Dávid által 2017-ben alapított M1RA versenycsapatban dolgozni, melynek ugyancsak Kecskeméten volt a székhelye. Míg az egyetemen formula autókkal foglalkozott, a M1RA túraautókkal versenyzett. 2017 őszén Dubajba utazott az első versenyre. 2018-ban végzett a BME mesterképzésén – az év több szempontból nagy váltást jelentett.
Egyetemi oktató a BME-n és fejlesztő egy svájci-olasz cégnél
– Bári Gergely, akivel már a Formula Student-es évek alatt kapcsolatba kerültem és azóta is szoros együttműködésben maradtam, korábban Michelisz Norbert versenymérnöke volt. Megfogadtam a javaslatát: aki a motorsportban tevékenykedik, jobb, ha több lábon áll. 2021-ben a Neumann János Egyetemtől a BME-hez igazoltam egyetemi oktatóként. Ott a dr. habil. Zöldy Máté DSc által vezetett Innovatív Járműtechnológiák kutatócsoportban dolgozom, amely a Gépjárművek tanszék hagyományos kutatási területeire építve kutat, fejleszt és oktat közösen az autóiparral, erős hajtáslánc fókusszal. Részt vettem például egy elektromos versenyautó fejlesztési projektjében. S amit megtapasztaltam az ipari környezetben, abból igyekszem minél többet továbbadni a hallgatóknak. A M1RA-nál közben elektromosautó-fejlesztési és egy hagyományos belső égésű projekt is futott – az utóbbi csapatmenedzserévé neveztek ki a 2019-es TCR Europe szezonra. 2020 tavaszán Bári Gergely hívására egy svájci-olasz céghez szerződtem, amelyik akkor indította új sorozatát: a túraautózás elektromos szériáját, már az elektromobilitás jegyében. A cég adta a hátteret, tulajdonolta az induló új sorozat jogait. A különböző autómárkák tőlünk vásárolták az akkumulátort, a motorokat, invertereket, hajtóművet, tehát a hajtásláncot egészen a féltengelyekig. A többi alkatrészről nekik kellett gondoskodniuk. Újdonság volt, hogy az összes csapatra ráláttam az adatgyűjtő rendszerek által. Hasznos tudást szereztem ezzel és az elektromos szisztémával is: a „zöld” szemlélet jegyében például minden versenyhelyszínen ki kellett alakítanunk egy töltőállomást – tüzelőanyag-cellát, mely hidrogénből állította elő az elektromos energiát. Összehasonlíthatatlanul drágább azonban egy elektromos túraautó, mint egy belső égésű motorral működő. 2022-ben Németországban volt az utolsó versenyünk. Még 2023 első felében is a cégnél maradtam, de akkor már a belső égésű motoros autókkal kezdtem foglalkozni már nem fejlesztőként, hanem ellenőri szerepben, a szabályokat betartatva, ami kevésbé jelentett kihívást.
A HUMDA Lab munkatársaként – siker az önvezető formulaautós versenyen
2023 nyara óta Gábor a Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó kutatóintézet, a HUMDA Lab munkatársa. A társaság úgy fogalmaz: küldetésük, hogy a nemzeti autó-motorsport kutatási és fejlesztési tevékenységek inkubátora, iránymutató és egyben vezető szereplője legyen.
– A nonprofit szervezet az autó-motorsporthoz, és tágabb értelemben a mobilitáshoz és járműiparhoz kapcsolódó tudományos kutatásokat, technológiai és infrastrukturális fejlesztéseket végez. Olyan projekteken dolgozom, amelyek jellemzően motorsportos köntöst öltenek. A kompetenciaközpontok közül az egyik az önvezető versenyautókkal foglalkozik. A másik alternatív hajtásláncokkal és járműdinamikával. Én az utóbbin belül projektvezetőként hidrogén üzemű belsőégésű versenymotor fejlesztését végzem a kollégáimmal. Az önvezető-kompetenciaközpontot pedig versenymérnökként, illetve csapatmenedzseri tapasztalatommal segítem. Idén kitűnő eredményt ért el a HUMDA Lab csapata, nyolchetes felkészülés után az újoncok között a legjobb köridővel, 5. helyen zártunk az április 27-i Abu Dhabi Autonomous Racing League (A2RL) önvezető formulaautós versenyen, amelyen világszinten is elismert egyetemek és kutatóközpontok csapatai indultak. Nagy szakmai kihívás és mérföldkő volt ez az életemben, hiszen újra formaautóval dolgozhattam, a járműdinamikai tudásommal támogatva a csapatot.
Ma világszerte slágertéma az önvezetés és az alternatív hajtás – Gábor racionálisan gondolkodik, a motorsportos karrierjét itthon igyekszik építeni. Kisgyermekes édesapaként az életében most amúgy is a család élvez prioritást.