2024.10.25. 18:00
Az új KRESZ magasabb sebességhatárokat engedhet
Minden autóst érinteni fognak az új forgalmi szabályok, amelyek rövidesen életbe léphetnek - hívja fel a figyelmet cikkében a kemma.hu. Magasabb sebességhatárokat is hozhat a KRESZ jelenleg is zajló felülvizsgálata.
Csepreghy Nándor, a Építési és Közlekedési Minisztérium államtitkára már tavaly tavasszal Bükfürdőn a 23. Közlekedésfejlesztés és Beruházási Konferencián utalt rá: tervezik a KRESZ felülvizsgálatát, így a zérótolerancia és a sebességhatárok tekintetében is szeretnék a társadalmi vitát megnyitni.
"2025. március 31-re ígéri az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM), hogy 'a kormány által beterjeszthető' formába önti az új KRESZ-t. Hónapok óta öt munkacsoportban dolgoznak a tárca és a Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet (KTI) munkatársai számos külső szakértővel (például a rendőrséggel) együtt az új jogszabálytervezeten és a hozzá kapcsolható egyéb szabályozásokon - olvasható a vezess.hu cikkében, amit társlapunk, a kemma.hu szemlézett.
Magasabb sebességhatárokat hozhat az új KRESZ
Nem csak az autópályákon, a főutakon is változás lesz a sebesség tekintetében, amely minden járműre kiterjed. Egészen konkrét javaslatnak tűnik, hogy bevezetik a buszok, teherautók és járműszerelvények lakott területen kívüli 90 kilométer/órás sebességhatárát. További változás lesz, hogy a 2,55 méter szélességet el nem érő mezőgazdasági vontatók (traktorok) pótkocsi nélkül és lakott területen kívül 60 kilométer/órás maximális sebességének a megengedése is.
Sok autós örömére az autópályán is növekedhet a sebességkorlát. Az eddigi KRESZ-szabályok értelmében 130 kilométer/órás sebességben húzták meg a megengedett maximumot, most ez is feljebb ugorhat. A KRESZ átírói megtartanák az eddigi 130 kilométer/órás maximumot, azonban megadnák a lehetőséget az útkezelőknek, hogy egyes sztrádaszakaszokon engedélyezzék a 140 kilométer/órás sebességet - számolt be a kemma.hu.
A vezess.hu kitért arra is: 2024 elején még arról hallottak, a közlekedési minisztérium vezetése szerette volna bevezetni az autópályákon a 150 km/órás maximális haladási sebességet, amivel kapcsolatban – az információik szerint – hiába kért 2023 végén támogatást a szakmai szervezetektől a tárca, azt nem kapta meg. Kerékgyártó János helyettes államtitkár válaszában a lapnak elmondta: az ötletelés szakaszban számos különféle elképzelés felmerült. Köztük olyanokat is megvizsgáltattak a szakmai szervezetekkel, amelyek jelentősen eltérnek a mostani szabályozástól.