2020.01.05. 07:00
Forma–1: mit hozhat az új szezon?
KÖRKÉP Meglehetősen izgalmas Formula–1-es szezonnak nézünk elébe: nemcsak a versenypályán, hanem a tárgyalóasztalok mögött is ádáz küzdelem folyhat a lehető legjobb helyekért.
Vajon ki fog pezsgőzni önfeledten a szezon végén? Hetedszer is Lewis Hamiltont koronázzák a száguldó cirkusz királyává, vagy a feltörekvő fiatalok letaszítják a trónról?
Fotó: Mercedes AMG
Az egyik legfontosabb kérdés minden idény előtt, hogy ki lehet a legfőbb esélyes a világbajnoki címre. Talán nem véletlen, hogy Lewis Hamilton neve szerepel a lista élén.
Vele kapcsolatban külön érdekesség az, hogy sikerül-e számára a címvédés. Amennyiben igen, akkor beéri Michael Schumacher hihetetlen rekordját, a 7 világbajnoki címet. A legendás német pilótát azonban nem csak e tekintetben érheti be a Mercedes pilótája: Schumi 91 győzelmétől 7-tel, a 155 dobogós helyezésétől csak 4-gyel, a 240 célba érésétől 15-tel marad el Hamilton. Mindemellett az egy futamon elért legtöbb (8) győzelem tekintetében is felérhet a német mellé, amennyiben a magyar vagy a kanadai versenyen nyerni tud. Ráadásul, ha az idénynyitón megszerzi a pole pozíciót, az már a 9. lenne neki Ausztráliában, ami egyedülálló a sportágban. Még egy sikerszéria: vajon pályafutása 14. évében is be tud gyűjteni legalább egy futamgyőzelmet? Eddig minden szezonja során sikerült neki.
A 2018-as Osztrák Nagydíj óta minden futamon célba ért, mi több pontot szerzett a címvédő. Arra is csakhamar választ kaphatunk, hogy a 33 futam óta tartó – rekordnak számító – pontgyűjtő sorozatát vajon meddig tudja elnyújtani.
És ha már sikerszériáról beszélünk, a Mercedesről se feledkezzünk meg. A csillagosok sorozatban hetedszer zsebelhetik be a konstruktőri címet, amennyiben az összetettben nem találnak legyőzőre.
Mi a helyzet a riválisokkal? Nagy kérdés, hogy a tavaly házon belül „legyőzött” ferraris Sebastian Vettel feltámad-e hamvaiból. Avagy ismételten Charles Leclerc viszi a prímet a maranellói istállónál? A monacói versenyző mellett a feltörekvő generációhoz tartozó Max Verstappenre, Alex Albonra, Lando Norrisra, valamint George Russellre is érdemes lesz odafigyelni. Velük kapcsolatban az a kérdés fogalmazódik meg: képesek lesznek-e egy szinttel feljebb lépni önmagukhoz képest?
A középmezőny nagy talánya, hogy a Renault felül tudja-e végre múlni a velük év végén motorbeszállítói szerződést bontó McLarent.
Az idei erőviszonyokat nagyban befolyásolhatja a csapatok erőforrás-kezelése. Tudniillik tavaly év végén már elfogadták a 2021-es autók paramétereit, reguláit; így lényegében két autó tervezésével vannak elfoglalva az istállók. Érdekes lesz ilyen szemüvegen keresztül is nyomon követni a versenyeket. Mindebből következik az is, hogy minden idők legdrágább szezonjának leszünk szemtanúi, hiszen csak jövőre lép életbe a költségplafon. Szinte biztosra vehetjük, hogy a csapatok minden centjüket az autóik fejlesztésébe fogják ölni, az utolsó szabadon költekező évüket minden téren ki fogják használni.
Nemcsak a versenypályán, de a pilótapiacon is nagy lesz a helyezkedés. Megannyi versenyző szerződése az idei év végén jár le. Biztosra vehetjük, hogy több lehetőséget is számba vesznek a pilóták, mielőtt döntenének a jövőjükről.
A csapatok sem maradnak szerződések nélkül, kíváncsian várjuk, hogy mikor jelentik be az elköteleződésüket a 2020 utáni Forma–1 iránt. Nyilván, ha ezt minél későbbre tolják, annál harsányabbak lesznek a sportág jövőjével kapcsolatos spekulációk. Ide kapcsolódik a következő választ váró morfondírozásunk: vajon lesz-e a meglévő 10 mellett újabb csapat, amely csatlakozna a száguldó cirkusz mezőnyéhez?
Az izgalmakat fokozza, hogy soha nem volt olyan hosszú szezon a sportágban, mint amilyen az idei lesz: első ízben kell 22 különféle helyszínre utazniuk a főszereplőknek. Két nagydíjjal bővült a versenynaptár: áprilisban jön az első Vietnámi Grand Prix, májusban pedig visszatér az 1985 óta hiányolt Holland GP. Ez utóbbi Max Verstappen hatalmas rajongótáborának csodás hír.
Kimi Räikkönen sem panaszkodhat a szurkolók számának tekintetében. A magyar rajongók körében is népszerű finn pilóta lehet a legtöbb futamon elrajtoló versenyző az F1-ben, amennyiben legalább 11 futamon rajthoz áll. Rubens Barrichello (322) rekordját adhatja át a múltnak.