2022.03.12. 00:00
Színházi nevelés, avagy mit mutat a belső iránytű - fotók
Vas megyében több olyan formáció is van, amely színházi neveléssel foglalkozik.
Kreón tanár úr: Horváth Ákos
Fotó: Benkő Sándor
Nemcsak úgy, hogy minőségi gyerekelőadásokat hoz létre – bár ez sem kis teljesítmény –, hanem abban az értelemben is, hogy bátran él a (nem csak tizenéveseknek készülő) színházi nevelési előadások és a drámapedagógia eszköztárával. Bár a tizenévesek az a korosztály, amely a gyerekkor és felnőttkor között a leginkább eltűnik a színház látóköréből, fontos hát utakat találni hozzá.
Erre jó lehet a színházi nevelési előadás. De mi az? „Olyan – az angol Theatre in Education (‘színház a nevelésben’) módszertanán alapuló – színházi nevelési / színházpedagógiai program, amelyben a színház eszközeivel elkészített jelenetek, jelenetsorok és a hozzájuk kapcsolódó felkészítő és feldolgozó beszélgetések és az ebbe sajátos esztétika alapján illeszkedő interaktív munkaformák révén megvalósuló feldolgozás dramaturgiailag szerves egységet képez. A műfaj a 60-as években Angliában jött létre, az első társulat 1965-ben kezdte munkáját Coventryben.
Antigoné az iskolában
A színházi részek épülhetnek az önkifejezés bármilyen verbális és nonverbális műfajára (pl. prózai színház, báb- és figurális színház, tánc- és mozgásszínház, zenés színház, cirkusz, performansz stb.). A hazai gyakorlatban kb. 2–4 óra időtartamú program mindig pontosan behatárolt korcsoportba tartozó résztvevők (többnyire, de nem kizárólag gyermekek, illetve fiatalok) számára készül, akiknek a hagyományos színháznézői szerep mellett többféle egyéb szerepet, részvételi lehetőséget kínálnak. Az előadást színész-drámatanárok valósítják meg, akik az előre elkészített színházi részekben színészi, másrészt az interaktív szakaszokban színészi és drámatanári munkát végeznek” – olvasható a színházinevelés. hu felületén a definíció.
Készült már ilyen előadás a celldömölki Soltis Lajos Színházban, a szombathelyi Mese bolt Bábszínházban – és legújabban készülnek a szombathelyi Weöres Sándor Színházban is. Sőt: a Szólít a szörny koprodukciós bemutató. Színházba menni átmeneti rítus: kilépek a hétköznapi világból – és jó esetben kicsit másképp térek vissza. De előfordul, hogy a színház házhoz megy.
A színházi nevelés népszerű formája a tanteremszínház, amely kifejezetten az iskolai körülményekre épít. A JátsszMa Műhely legújabban Szophoklész Antigonéjából hozott létre ilyen típusú előadást – amelyben Kreón, a hatalomittas uralkodó figurája a tekintélyelvű tanár (és apa) figurájába tűnik át. Ki a jó diák? Ki a jó gyerek? Antigoné? Iszméné? Mit mutat a belső iránytű?