Támogatás

2024.07.02. 14:37

21. századi eszközökkel bővül az NLG-labor eszközparkja

A kutatói életpályát népszerűsíti a középiskolások körében a Selye János Diáklaborhálózat Kiépítése Program a közoktatási intézmények hálózatszerű összefogásával. A program második körében a Szombathelyi Nagy Lajos Gimnázium diáklaborja is támogatást kapott.

Tóth Katalin

Fotó: © Cseh Gábor

A kutatói életpályát népszerűsíti a középiskolások körében a Selye János Diáklaborhálózat Kiépítése Program a közoktatási intézmények hálózatszerű összefogásával. A program második körében a Szombathelyi Nagy Lajos Gimnázium diáklaborja is támogatást kapott.

Amint a gimnázium szaktanáraitól – Sinkó Andrea (matematika–fizika) és Kovacsics Bernadett (biológia–kémia) – megtudtuk, a korábbi eredményes természettudományos oktatási munkára építve olyan tehetséggondozó műhely létrehozását célozták meg, amely a 7–13. évfolyamok diákjai körében népszerűsíti a kutatói életpályát és ad lehetőséget a természettudományos tantárgyak gyakorlati elsajátítására. A pályázatban (XIA-DIÁKLABOR-23-09) arra kaptak keretet, hogy a már meglévő természettudományi labor eszköztárát, felszereltségét bővítsék. Amellett, hogy külső intézményekből jövő diákokat vonnak be a tudományos tevékenységbe, a jól felszerelt labor saját diákjaik fejlődését is segíti, növeli a természettudományos pályaorientációt. 

© Cseh Gábor
Fotó: © Cseh Gábor

– Az eszközpark modern, 21. századi eszközökkel bővül, ami lehetővé teszi a pontos méréseken, vizsgálatokon alapuló magas szintű labormunkát és demonstrációs előadásokat. Mobil labor formában pedig lehetőség lesz arra, hogy minél több diák közelebb kerüljön akár regionális szinten a természettudományokhoz és meglássa a kutatás, a gyakorlat fontosságát. A teljesség igénye nélkül: természettudományos tanulói kísérleti eszközök, egyebek mellett spektrofotométer, analitikai kémiai eszköz, digitális számítógépes kijelzős mikroszkóp, fizikai és kémiai szenzorok, EKG, spirométer, fizikai tanulókísérleti eszközök, 3D-szkenner, 3D-nyomtató és szolár-hidrogén energiacella kísérleti készlet is kerül a laborba. A fizikai tanulói kísérleti eszközökkel – összeállított, tematikus eszközcsomagok, egymással kompatibilis eszközök – számos egyszerű és bonyolultabb kísérletet tudnak elvégezni a diákok.

A szaktanárok 2025 májusáig a délelőtti laborfoglalkozásokon 7. és 8. osztályos tanulócsoportokat fogadnak. A természettudományos tantárgyak közül biológia, kémia, fizika és a természettudományokat támogató matematika tantárgyak óráit kérhetik a szaktanárok. Foglalkozásaik a tananyag gyakorlatorientált kiegészítését, mérési feladatokat, ezek elemzéseit, valamint a számolási feladatok matematikai hátterének bemutatását, begyakorlását kínálják. Kisebb kutatási feladatokon keresztül kipróbálhatják a diákok, hogyan lehet a meglévő ismereteiket ötvözni új, „nyílt végű” problémákkal; megtapasztalhatják a felfedezés örömét. Az oktatásban fontos a szemléletváltás, vagyis hogy a gyakorlati tapasztalatnak, vizsgálatnak vagy mérésnek meg kellene előznie a tudományos magyarázatok megismertetését – hangsúlyozzák a pedagógusok. 

Fizikából az általános iskolásoknak a Legyél te is űrhajós!, avagy kalandozás a Naprendszerben; Hangtani érdekességek; Egyensúly a porondon és a porondon kívül foglalkozásokat választották eddig pedagógus kollégáik. Matematika szakkört általános iskolásoknak tartottak – rejtvények, egyenletek, számok tulajdonságainak vizsgálata szerepelt többek között a tematikában. Tevékenykedtető feladatokon keresztül élményközpontú tanítás valósult meg. Az úgynevezett MOZAIK-foglalkozásaikon a tananyaghoz kapcsolódóan kísérleteztek – ezek tanórán kívül, kötetlenebb formában, témák keverésével, tantárgyi koncentrációval valósultak meg. Kísérletekkel támasztották alá az elméleti tudást. A témák között a következők fordultak elő: friss Nobel-díjas kutatások; a Weöres Sándor Színház Óz, a nagy varázsló című előadásának elemzése természettudományi szempontok alapján.

Külső szakértőket is meghívtak: az ELTE Gothard Asztrofizikai Obszervatórium tudományos munkatársa, dr. Kovács József a csillagászat; Prófusz György tanár úr a 3D-s nyomtatás, dr. Szinetár Csaba a biológia rejtelmeibe avatta be a gyerekeket. 

A projektben részt vevő középiskolások az ELTE Informatikai Kar laborjaiban mérési gyakorlatokat végezhetnek el és a középiskolai és egyetemi tananyag kapcsolódási pontjait is megtapasztalhatják.

A kémia szakkörön 7-8. osztályos diákok kísérleteztek tanulópárokban. Vizsgáltak oldhatóságot, halmazállapot-változásokat, ezenkívül különböző anyagok előállítása és kimutatása, kristályosítás, kémhatásvizsgálat is szerepelt a palettán. A biológia szakkörön a diákok készítettek és vizsgáltak mikroszkóppal növényi metszeteket, egysejtűeket, volt növény- és állatszervezettan-vizsgálat, állati szervek boncolása, biokémiai kísérlet. A szakkörök témája túlmutatott a NAT elvárásain – a diákok szemléletformálása volt a cél. 
 

 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában