Fantázia, kreativitás

2024.09.08. 14:00

Új módszer a 3-10 éves korosztály oktatásában: játékosan ismerik meg a világot építőkockákkal

A lexikális tudás átadása helyett játékos megoldással készíti fel a fiatalokat az új generáció kihívásaira a Magyarországon még kevésbé ismert, lengyel eredetű módszertan (Edukido): a 3-10 éves gyerekek logikai készségét fejleszti kreatív környezetben, építőkockákkal. Pálóczi Mátéval és Pusztai Krisztinával beszélgettünk, akik elsajátították, és szeptembertől oktatják majd a jelentkező gyerekeket, Kiss Anett tanítóval együtt.

Tóth Katalin

Egyre nagyobb kihívást jelent a mindennapi oktatásban a fiatalok felzárkóztatása a rohanó világ változásaira. A szülők úgy érezhetik, hogy gyermekeik nem kapják meg azt a gyakorlati felkészítést, ami később egy munkahelyen vagy saját vállalkozásban való érvényesüléshez szükséges lehet – ebből indultak ki a módszer megalkotói. 

© Cseh Gábor
A gyerekek imádnak legózni. A finommotorikus képességüktől kezdve a problémamegoldáson át egészen a tervezési és matematikai készségeket is fejleszti a módszer, mondja Pálóczi Máté és Pusztai Krisztina
Fotó: © Cseh Gábor

Az Edukido foglalkozások az óvodás és alsó tagozatos gyerekek érdeklődéséhez, tudásához és igényeihez illeszkednek. Őket a kétkezi alkotás és a térbeli építkezés jobban leköti. Az órák általában a rövid bevezetők videók után gyakorlati feladatokból állnak, jobbára konkrét utasítások nélkül. Csak egy példa: mint egy ismeretterjesztő órán a szkarabeusz bogárról megtanuljuk, milyen a testfelépítése, mivel táplálkozik, majd megépítjük legóból. Naprakész témákkal szembesülhetnek a fiatalok, mint a megújuló energiák, a mérnöki logika, a gravitáció, hidak, űrhajók, stb. Ezek működését egyszerűen, legókockák segítségével teszi elsajátíthatóvá a módszer, mondja Máté és Krisztina – utóbbi több évtizedes pedagógiai tapasztalatát tudja hasznosítani az oktatásnál.

Miben tér el még az Edukido módszertana a hagyományos oktatástól? 

– A jelenlegi oktatási modellben minden, amit a diákoknak meg kell tanulniuk, pontosan megtervezett, és a tudásuk tesztelésének módja is meghatározott. Ám a kutatások azt mutatják, hogy az agynak a hatékony tanuláshoz szüksége van a saját kézzel fogható tapasztalataira és az ebből levont következtetésekre. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a gyerekeknek meg kell érteniük az adott témát, problémafelvetést és azt, hogy erről miért kell tanulniuk. Ha ezt megértik, akkor nagy kedvvel fognak belemélyedni a probléma megoldásába, és nem csak kényszerből tanulnak. Éppen ezért itt az óra kezdete kulcsfontosságú, hiszen fel kell kelteni a gyerekek érdeklődését és megteremteni a motivációt. A módszertan a kíváncsiságukra épít. Az alapvetően száraz, nehezen tanítható témákat is játékokkal kombináljuk és teljesen interaktívvá tesszük. Az oktatás itt mindig kölcsönös kommunikáció, az adott témakör közös felfedezése. A gyerekek folyamatosan hipotéziseket állítanak fel és megoldásokat keresnek. A siker legfontosabb eleme és feltétele az érdeklődésük felkeltése. A másik a barátságos, motiváló légkör és a közösség – mondják. 

A kérdésre, hogy milyen területeken fejlesztik a gyerekeket, úgy válaszolnak: a gondolkodásmódjukat, valamint a világhoz való hozzáállásukat, önmaguk és a környezetük megismerését is segítik. Képesek lesznek kérdések megfogalmazására, a felmerülő kérdésekre pedig kísérletezéssel a saját válaszaik megtalálására. Tervezési és problémamegoldási képességet sajátítanak el, fejlődik a csapatban való együttműködésük. Megértik a saját cselekedeteik következményeit. Nő az érdeklődésük a különféle foglalkozások és tudományterületek iránt. A módszer a környezettudatos viselkedésre is nagy fókuszt helyez: formálja a növényekhez és állatokhoz való hozzáállásukat. Tudatosul a gyerekekben a biztonságos, másokra ügyelő viselkedés, és megtanulnak felelősséget vállalni a saját tetteikért. Megismerhetik az alapvető közlekedési és KRESZ-szabályokat. A különféle játékokon, szerepjátékokon keresztül fejlődik a kommunikációjuk. Sokszor csapatban dolgoznak, ehhez elengedhetetlen az együttműködés. A saját építményeiket pedig bemutatják az egész csoportnak. 

– Ezzel a különleges módszertannal játszva tanulhatnak a gyerekek, hiszen minden foglalkozáson kizárólag legókockákat használunk az oktatásra. Egy speciális szőnyegre kiöntött tízezer kocka (köztük Duplo legók) és a kiegészítők segítségével ismerjük meg közösen a világ működését. A gyerekek játék közben tanulnak irodalomról, történelemről, matematikáról, ökológiáról, technológiáról, gépészeti alapokról, természetről, fizikáról, földrajzról, mechanikáról, építészetről, földrajzról, sportról és sok másról (pl. ostromgépekről). Leegyszerűsítve: legózva tanulnak történelmet, fizikát, földrajzot, illetve bármit, amivel a játék összekapcsolható. Közben nemcsak a körülöttük lévő világot ismerik meg, hanem a kreativitásukat is fejlesztik. A módszertan nem kényszerít rájuk sablonokat: mindenki megismerheti a saját rejtett tehetségét. Közben fejlődik a finom motorikájuk, problémamegoldásuk, térlátásuk, tervezési képességük, kreatív gondolkodásuk, alapvető matematikai készségeik, koncentrációs készségük, szociális készségeik. A módszertan ötvözi a kreativitást a logikával. 

Az oktatók szerint óráról órára látható a gyerekek fejlődése, egyre komplexebb feladatokat tudnak majd megoldani. Az év második felében már olyan kihívásokat is meg tudnak építeni, amely szeptemberben még elképzelhetetlen lett volna. 

 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában