2024.08.18. 07:00
"Szombathely villamos szárnyakon röpül" - Ötven éve, 1974. augusztus 20-án állt le a közlekedés - fotók, videó
Volt olyan év, amikor közel 8 millió utast szállított, öt- tízpercenként indult a járat, közvetlen kapcsolatot teremtve a belváros és a vasútállomás között. Ötven éve, hogy utoljára csilingelt a villamos.
Idősebb olvasóinknak nem csupán emléke van az egykori szombathelyi villamosról, hanem utaztak is rajta. Elmesélhetik, milyen volt fel- és leszállni a csilingelő járműre. Vannak olyan szombathelyiek is, akik tesznek azért, hogy ne merüljön feledésbe, hogy a várost egykoron villamos szelte át., és már ötven éve annak, hogy 1974. augusztus 20-án az utolsó járat elment. Pozsonyi János Péter mindent gyűjt, ami Szombathellyel kapcsolatos, Kalocsai Péter „A 150 éves szombathelyi városi tömegközlekedés rövid története (1865-2015)” címmel írt tanulmányt. Jelenleg, a Szülőföld Kiadó felkérésére a villamosközlekedést bemutató könyv megírásán dolgozik. A kiadvány várhatóan novemberben, decemberben jelenik meg.
Pozsonyi János Péter otthonában sorakoznak a kordokumentumok, Szombathely múltjával kapcsolatos könyvek, képeslapok, fotók. Az ötven éve leállított villamossal kapcsolatosak sem maradhatnak ki.
Az egykori képeslapokat nézve megtudhatjuk, milyen útvonalon járt a villamos, miként az is, milyen voltak például száz évvel ezelőtt a város. Milyen épületek álltak a maiak helyén, vagy éppen miként nézett ki az Nemzeti Bank, a Széll Kálmán utca, a Padányi-villa.
Pozsonyi János Péter büszkén mutatta meg azt az 1899-ben készült, de 1900. áprilisában felhasznált bérletet, amelyet Gothard Jenő és Edelmann Sebő, a Vasvármegyei Elektromos Művek Rt. (VEMR) ügyvezető igazgatói írtak alá. (Egészen pontosan egy Knebel fotó versoját, azaz túloldalát szignálták.) Gothard Jenő, a herényi születésű gépészmérnök, csillagász tervezte meg és az irányításával épült meg az első magyar vízerőmű Ikerváron. Az itt fejlesztett elektromos áram hajtotta szombathelyi villamos vasutat.
VEMR a szombathelyi mellett a soproni villamost is üzemeltette.
- Jól emlékszem 1974. augusztus 20-ra, arra a napra, amikor utoljára ment a villamos – mondta Pozsonyi János Péter. – Sokan összegyűltünk. Az egyetlen női vezető, Horváth Sándorné, Marika néni számos jegyet, bérletet írt alá. Emléket állítva annak, hogy egykoron villamos is közlekedett.
- A modern Szombathely megteremtését szolgálta a villamos – ezt már Kalocsai Péter mondta.
– A lakosok hamar megszerették és megkedvelték az új járművet, hiszen közvetlen kapcsolatot biztosított a belváros és a vasútállomás között. A járatok öt- tízpercenként indultak, és volt olyan év, amikor közel nyolcmillió utast szállított. A megszűnés napján, a helyi járatos autótóbuszok mindegyike felsorakozott. A számítások szerint, az egyetlen villamosvonalon többen utaztak, mint napjainkban a buszokat együttvéve.
A szombathelyi villamosjárat Magyarországon Budapest és Pozsony után harmadikként, 1897. június 4-én három motorkocsival indult meg.
Volt egyszer egy szombathelyi villamos: Kalocsai Péter és Pozsonyi János Péter emlékei
Fotók: Unger Tamás
Az ország több nagyvárosa irigykedve figyelte, mi történik Szombathelyen. 1899 nyarán a Pécsi Napló összehasonlította a Dunántúl nagyvárosait. A Vasvármegye átvette a Pécsett megjelent írást, és a szombathelyieket, az augusztus 24-számában ilyen mondatokkal lelkesítette:
Szombathely villamos szárnyakon röpül, és ha anyagi bajok föl nem tartóztatják merész amerikai ízű fejlődését, ékessége lesz Dunántúlnak. Ma már szebbnél-szebb házak, élénk forgalmú utczák és üzleti helyiségek előtt robog a villamos vasút
Útvonala 1900-tól 1974-ig:
- Vasútállomás (Éhen Gyula tér)
- Széll Kálmán utca
- Király utca Fő tér
- Széchenyi utca
- Berzsenyi Dániel tér
- Hollán Ernő utca
- Kiskar utca
- Óperint utca
- Kálvária utca
- Kálvária (Szent István park, Jókai park) - végállomás, remiz.